Töretlen népszerűségnek örvend a rendrakás és rendszerezés művészete, mióta 2016-ban megjelent Marie Kondo „The Life-Changing Magic of Tidying Up” című könyve. A KonMari néven elhíresült japán nő mindössze 19 éves volt, mikor megalapította saját vállalkozását és "rend-tanácsadásba" kezdett. A saját tapasztalatai és a szociológiai tanulmányai útján jutott arra a felismerésre, hogy az embereket körülvevő tér és a mentális működésük között szoros összefüggés található.
Valójában nem a spanyolviaszt találta fel, hiszen régóta élő hagyomány a tavaszi nagytakarítás, és akár rituáléként is megjelenhet például egy ünnepre való készülődésben. Azonban egy reform szemléletet emelt be a rendrakás, takarítás, rendszerezés témakörébe. Míg korábban arra koncentráltunk, hogy minél több mindent kidobjunk, hogy helyet teremtsünk a megtartott dolgainknak, KonMarie felhívja a figyelmünket a megtartott tárgyak fontosságára és arra, hogy a folyamat nem a kidobni való holmik megválasztásával, hanem a megtartandók megjelölésével kezdőik.
A tárgyak, mint szimbólumok jelennek meg a térben, és akaratunk ellenére is hatással vannak ránk. Van, ami örömet okoz nekünk, van, ami frusztrál minket és van, ami egyszerűen felesleges, úgymond csak egy „zaj” a térben. Ezek a zajok viszont nem semlegesek az észlelőrendszerünk számára, képesek akár koncentrációs nehézségeket okozni nekünk.
Az otthonunk tisztán tartása és a személyes tárgyaink rendszerezése mellett a munkahelyi környezetünk is egyaránt fontos, ha nem fontosabb. A munka színterének az optimális munkavégzést kell szolgálnia, serkentenie kell a kreativitást és a figyelem fenntartását is elő kell segítenie. Természetesen nem rendezhetjük át az egész helységet, amiben dolgozunk, de a saját terünkért, például az íróasztalunkért igenis tehetünk valamit. De hogyan is kezdhetnénk hozzá?
Megjelölés
Ehhez a folyamathoz szükséges ismernünk a feladatainkat és a saját céljainkat a munkánk során, ezért kezdésként gondoljuk végig, mit szeretnénk elérni a munkánkkal, és hogyan néz ki egy ideális munkanapunk, ami a céljaink elérést támogatja.
Tegyük egymás mellé a tárgyainkat, és válasszuk ki azokat, amelyek örömet okoznak nekünk, majd azokat, amelyek feszültséget. Ezek után csoportosítsuk őket. A csoportosításhoz olyan kategóriákat érdemes választanunk, amik kapcsolódnak a munkakörünkhöz, ilyen lehet például: „mindennap használom” vs. „ritkán használom”. Gondoljuk végig funkciójuk alapján is az eszközeinket.
Szelektálás
A kategorizálás után megszabadulhatunk azoktól, amik felesleges, nincs funkciójuk vagy van belőlük öt másik. Mielőtt meggondolatlanul egy zsákba halmoznánk mindent, amit eldobnánk, kérdezzük meg másoktól, hogy esetleg szükségük van-e rá, vagy ajánljuk fel adományként a jó állapotú holmikat. Szerencsés, ha céges szinten történik a „nagytakarítás” – a közös rendezkedés a csapat épülését is szolgálja, és a felhalmozott tárgyak elszállítása, adományozása is könnyebben kivitelezhető a szervezeten keresztül. Fontos, hogy a kidobott tárgyak a megfelelő szemétfeldolgozó helyre kerüljenek szelektíven.
Rendszerezés
A megmaradt tárgyainkat rendezzük egy helyre. A hasonló funkciójú eszközök kerüljenek egy tárolóba. Érdemes kisebb-nagyobb tárolókba pakolnunk, mert kevésbé „szennyezi a teret” öt doboz, mint egy kupacba rakott papírok és mellette a cellux, olló, tűzőgép stb. látványa. A cél, hogy minél kevesebb tárgy maradjon szem előtt - szó szerint. Ha például fontos, határidős vagy nehéz, koncentrációt igénylő munkát végzünk, pakoljunk el mindent a látóterünkből, még a telefonunkat is.
Legyünk tudatosak a „kütyük” használatakor is. Munka közben kapcsoljuk le a Facebook, Instagram, Tinder és társaik értesítéseit. Ha több képernyő áll rendelkezésünkre a munkavégzéshez, mindig kapcsoljuk le azt, amit éppen nem használunk. A képernyőn zárjuk be azokat az ablakokat, melyek nem kapcsolódnak az aktuális feladatunkhoz. És ha éppen olyan tevékenységet végzünk, ami nem igényel különösebb digitális eszközt, vagy például ebédelünk, semmi esetre se tegyük azt gép, telefon, tablet és hasonlók közelében. Zárjuk be, kapcsoljuk ki, csukjuk le, némítsuk le azt, amit lehet és akkor, amikor lehet!
Hangulat
A tiszta tér lehetővé teszi figyelmünk maximális felhasználását, de nem biztos, hogy önmagában képes inspirálni is minket. Remek serkentő hatású irodai kellékként minden, ami fából készült, és ugyanilyen jótékony hatású még a növények jelenléte is. Az ember és a természet között ősi kapcsolat van, ami alapvető szükségletünk a mai napig. Kutatások igazolják, hogy a természetes elemek jelenléte elősegíti a mentális egészségünket, nem mellesleg az otthonosság érzetét is megteremtik. Mindemellett jó ha tudjuk, mit miért csinálunk, miért megyünk mindennap a munkahelyünkre, mi a célunk vele, mit ad nekünk. Ha mindezt megtudjuk fogalmazni egy szóval vagy egy mondattal, írjuk le és tegyük ki egy számunkra jól látható helyre, hogy motiválhasson minket a nehezebb napokon is.