close
Vissza a blogra
Bóné Ágnes
4 perc
július 06.
Munkavállalóknak

Álláskeresésről számokban – amit mindenképpen érdemes tudnod, ha gyorsan szeretnél elhelyezkedni

Álláskeresésről számokban – amit mindenképpen érdemes tudnod, ha gyorsan szeretnél elhelyezkedni

Az álláskeresés sokak számára frusztráló és embert próbáló feladat. Mindegy, hogy most éppen karrierváltás előtt állsz vagy éppen az első komolyabb állásod keresed, esetleg álmaid munkáját szeretnéd végre megtalálni, megeshet, hogy falakba ütközöl és nem tudod, hogy merre menj tovább. Összegyűjtöttem neked néhány statisztikai adatot, amelyek rávilágítanak arra, hogy miért is olyan macerás az álláskeresés és megmutatom, hogy ezek ismeretében hogyan tudod zökkenőmentesen megtalálni a következő állásod.

Állások 80-85 %-a még a meghirdetés előtt betöltésre kerül

Habár az álláskereső portálok nagyon népszerűek az álláskeresők vagy váltáson gondolkodók körében és temérdek hasznos információval szolgálnak, mégis érdemes egy kicsit benézni a színfalak mögé. Valójában az állások 80-85 %-a még azelőtt betöltésre kerül, mielőtt kikerülnének az állásportálokra. Ezeket az állásokat hívjuk rejtett állásoknak. Ennek az egyik oka, hogy sok munkaadó nem engedheti meg magának, hogy olyan költséges toborzási csatornát válasszon, mint a hirdetések feladása. Másrészt pedig, amikor a munkáltatóban megfogalmazódik, hogy szüksége lesz új munkaerőre, akkor nem egyből kezdi el keresni az új kollégát. Tudja, hogy szorít az idő, de előtte még ezer feladat vár megoldásra, és ha valaki ebben az időszakban bukkan fel a látókörében, akkor övé az állás.

Mégis az álláskeresőknek a 97 %-a csak a meghirdetésre kerülő állásokra pályázik, így nem csoda, hogy hatalmas verseny alakul ki az állásoknak egy vékony szeletéért.

Mit jelent ez az álláskeresők számára? Azt, hogy érdemes az online hirdetésekre való pályázás mellett olyan álláskeresési módszereket is bevetni, amelyek a rejtett állásokhoz visznek közelebb. Az egyik legegyszerűbb és bárki által elsajátítható módszer, ha te magad keresed fel azokat a cégeket, ahol szívesen dolgoznál, és ahol szükség van hozzád hasonló kaliberű szakemberre.

250 önéletrajz érkezik átlagosan egy álláshirdetésre

Az egyik legnagyobb dilemma az álláskeresők körében, hogy vajon az önéletrajzuk kiemelkedik-e a tömegből és megragadja-e a munkáltató figyelmét. Az aggodalmuk jogos, ugyanis a statisztikák szerint egy álláshirdetésre átlagosan 250 önéletrajz érkezik. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan állások, amelyekre 50-100 jelentkező küldi el az önéletrajzát és vannak olyan pozíciók, amelyre akár több ezer pályázat is beérkezhet. Ebből következik, hogy ha szeretnél felkerülni a munkáltató radarjára, akkor hatalmas tömegen kell átverekedned magad. Ezért is nagyon fontos, hogy az önéletrajzod ne csak szakmailag tökéletes, de ugyanakkor vonzó és egyedi is legyen.

6 másodpercet szánnak a toborzók egy önéletrajz átnézésére

A felmérések alapján a toborzók és a HR Menedzserek 6 másodpercet töltenek egy-egy önéletrajzzal. A vezetői állásokra szakosodott amerikai állásportál, a The Ladders szerint gazdasági fellendülés alatt ez szám akár elérheti a 7,4 másodpercet is. Ha ennyi idő alatt nem kelti fel valami a figyelmüket, akkor már ugranak is a következő jelentkezőre. 6 másodpercen múlik a jövőd, vagyis az, hogy behívnak-e állásinterjúra vagy sem. Ez a nyúlfarknyi idő csak arra elég, hogy a toborzó megtudja, hogy:

  • milyen pozícióra pályázol,
  • milyen végzettségeid vannak,
  • milyen cégeknél dolgoztál és milyen pozícióban,
  • mikor dolgoztál az adott cégnél.

Ha ezek az információk a rendelkezésükre állnak, akkor rövid idő alatt el tudják dönteni, hogy alkalmas vagy-e az állásra vagy sem, és nem kell órákat tölteni egy-egy önéletrajz átfutásával. Nem is nagyon van erre idejük, hiszen emellett még számtalan dologgal kell foglalkozniuk. Viszont a jó hír, ha ez alatt a 6 másodperc alatt felkelted az érdeklődésüket, akkor szívesen megismerkednek veled és tüzetesebben átnézik az jelentkezésed. Függetlenül attól, hogy milyen hosszú.


Szükséged van egy profi önéletrajzra? Készítsd el mielőbb saját Self-branding profilod a DreamJo.bs oldalán! Mi az a Self-branding profil? Egy naprakész, releváns információkat tartalmazó pályázati anyag, amivel egy kattintással jelentkezhetsz bármely állásra a DreamJo.bs oldalán.

 


 

98 %-a a jelentkezőknek kiesik a versenyből még az interjú előtt

Átlagosan 5 jelentkezőt hívnak be állásinterjúra egy pozícióhoz kapcsolódóan és csak egy ember kapja meg az állást. A jelentkezők nagy része még az első szűrőn sem jut át és ennek az az oka, hogy sokan olyan állásokat is megpályáznak, amire egyáltalán nem alkalmasak. Akkor érdemes elküldeni az önéletrajzod egy pozícióra, ha az álláshirdetésben szereplő feltételek kb. 80 %-ának megfelelsz. Ritkán esik meg, hogy valaki tűpontosan passzol egy pozícióba, ezért nem kell azon aggódnod, ha egy-két feltétel teljesülése még várat magára.

54 %-a a munkáltatóknak a digitális lábnyoma miatt utasítja el a jelentkezőt

Habár a közösségi oldalaknak számtalan pozitív előnye van, mégis ha nem megfelelően használod őket, akkor könnyen derékba törhetik a karriered. Ha a munkáltató olyan információt talál rólad az interneten, ami negatív színben tüntet fel, akkor egyből kiadja az utad még akkor is, ha te vagy a legalkalmasabb jelölt a pozícióra.

92 %-a a munkaadóknak átnézi a Facebook vagy éppen az Instagram profilod, hogy minél többet megtudjon rólad, és ha valami nem odaillőt talál, akkor megszólal a vészjelző a fejében. Ezért ajánlott tudatosan posztolni és az érzékeny témákat kerülni a közösségi oldalakon.

32 %-kal nagyobb az esély arra, hogy állást találj, ha tanácsadó készíti el az önéletrajzod

Ha nem saját magad írod meg az önéletrajzod, hanem szakértőre bízod, akkor lerövidül az álláskereséssel töltött időszak. A Topresume felmérése szerint az álláskeresők 68%-a, akik igénybe vették tanácsadó segítségét, 3 hónapon belül sikeresen elhelyezkedtek. Emellett a The Ladders kutatása szerint a tanácsadók által készített önéletrajzok könnyebben olvashatóak és használhatóság szempontjából kétszer olyan jók, mint az álláskeresők által írt anyagok. Ráadásul azokat az információkat emelik ki, amelyekre a munkáltatók valóban kíváncsiak és megmutatják, hogy mit tud nyújtani nekik a jelölt. Nem is csoda, hogy szívesebben hívják be őket állásinterjúra.

A toborzók 77 %-a használja a LinkedInt a potenciális jelöltek felkutatására

A LinkedIn ma az egyik leggyümölcsözőbb álláskeresési eszköz és a toborzók is előszeretettel használják a potenciális jelöltek felkutatására. Valójában ez az egyik legígéretesebb passzív jelöltforrás, és a toborzók 77 %-a rendszeresen toboroz ezen a felületen. Vannak olyan szakértők, akik szerint, ha valaki nem található meg a LinkedInen, akkor nem is létezik. Ez azt jelenti, hogy ha még nincs LinkedIn profilod vagy csak szökőévente egyszer látogatsz el az oldalra, akkor lemaradhatsz a legjobb álláslehetőségekről.

Mit kell tenned, hogy láthatóvá válj a LinkedInen? Először is fontos, hogy a profilod az önéletrajzhoz hasonlóan pozícióra szabott legyen, vagyis csak azokat a hívószavakat, tapasztalatokat, eredményeket, képességeket és végzettségeket tartalmazza, amelyek jellemzőek az általad betölteni kívánt pozícióra. Emellett elengedhetetlen, hogy aktív legyél a LinkedInen, lépj kapcsolatba másokkal, posztolj, publikálj és szólj hozzá mások megosztásaihoz.


 

Vendégszerző Bóné Ágnes közgazdász, álláskeresési tanácsadó és a CV Factory alapítója. Ágnes álláskeresőket valamint váltáson gondolkodókat támogat abban, hogy gyorsan megtalálják és megszerezzék a hozzájuk passzoló állást. Az elmúlt években már 200+ álláskeresőnek segített rövid időn belül sikeresen elhelyezkedni.

A szerző további cikkei:

6 + 1 bombabiztos tipp, hogy életet lehelj az önéletrajzodba


 

Képforrás: freepik.com

További cikkek a témában

Kapcsolódó állások
Kapcsolódó cégek