Tóth-Czere Péter már az első munkanapján tudta, hogy egynap valami teljesen mást fog csinálni, amit majd szenvedéllyel űzhet. Időbe telt ugyan, de kitartó munkával banki Call Center munkatársból, online marketing szakemberré, egyéni vállalkozóvá küzdötte fel magát, majd felépített egy online marketing ügynökséget, a Coffee Break Consultingot. Mostanra egy stabil céget vezet a feleségével és egy üzlettársával együtt, körülbelül 15 fős csapattal. A váltás nem volt éppen egyszerű, egy tüdőembóliával és egy anyagi mélyponttal is szembe kellett néznie.
Mikor gondoltál először arra, hogy váltani szeretnél?
Az első munkanapomon. Akkoriban én vittem el a villanyszámlát a Sándor palotába, suli mellett. A főiskolán közgazdaságtant tanultam, majd Call Center Ügyintézőként helyezkedtem el az MKB banknál. Ezt nevezhetjük az első igazi munkahelyemnek.
Annak ellenére, hogy tudtam, nem ezt szeretném egész életemben csinálni, és tisztában voltam a call center megítélésével, miszerint nettó 8 órányi gyűlölet vesz körbe naponta, egész jól megtaláltam a helyem és a szépségét annak, amit csinálok. Később, bankon belül a minőségbiztosítás területén kezdtem dolgozni, és szép lassan már egy 16 fős csapatot vezettem. De nem tudtam belenyugodni abba a munkakörnyezetbe, ami ott volt. Ott döbbentem rá arra, ami meghatározta a karrierváltásomat, hogy külsősként sokkal többet tehetnék a bank működéséért, mint alkalmazottként. Ekkor jöttek az első gondolatok, hogy online marketinggel szeretnék foglalkozni.
Miért éppen online marketinggel?
Tudtam, hogy az online térben szeretnék mozogni. Először a webanalitika keltette fel az érdeklődésem, ami akkor, 16 évvel ezelőtt, a mai formájában még nem is létezett. Az online marketinget, mint területet, akkor még nem láttam át ilyen tisztán, szép lassan körvonalazódott számomra, ahogy egyre mélyebbre ástam magam az adatalapú online rendszerekben. Végül pedig a SEO és a tartalommarketing lett az a két téma, ami ma leginkább meghatározza a szakmai céljaimat.
Egészen konkrét elképzelés nélkül, honnan tudtad, hogy jó irányba haladsz?
Saját, illetve ismerősök weboldalán teszteltem a tudásomat. Számos blogcikket publikáltam, és figyeltem a visszajelzéseket.
Hogyan képezted magad?
Főleg külföldi, szakmai blogok alapján, egy-két könyv segítségével és tapasztalat útján. Még ma sem lehet ezt nagyon máshogy csinálni, bár néhol már találkoztam online marketing képzéssel. Jó magam az üzleti kommunikáció tanáromtól hallottakon kívül mást nem igazán hasznosítok a felsőoktatásomból, pedig tanultam marketinget is, de az köszönő viszonyban sincs az online marketing gyakorlatával.
Mi volt az első állásod online marketingesként?
Egy családi vállalkozásnál, a Liliputinál kezdtem el dolgozni elsősorban mint SEO szakember, de gyakorlatilag mindenféle marketing és ahhoz kapcsolódó feladatot megcsináltam: PPC kampányok, szövegírás, webfejlesztés és hasonlók. Mindent magamtól tanultam. Ezért jó, hogy a SEO-val kezdtem, utána már mindent megtaláltam, amire szükségem volt. Ki tudtam szűrni a hasznos forrást a töltelék tartalmak közül. Ez volt körülbelül 10 éve.
Merre mentél tovább?
Innen a Telenorhoz mentem tovább, ami akkor egy nagyon csábító lehetőség volt számomra. Egyike volt azon cégeknek, ahol nagyon szívesen dolgoztam volna. Itt forrt ki a mai tudásom alapja, sokat fejlődtem. Nemzetközi projekteken dolgozhattam, beleláttam a globál marketing kampányok működésébe.
Hogy sikerült felvételt nyerni egy nagyvállalat online marketinges pozíciójába?
Volt egy nagyon jó referenciám, ami kulcsfontosságú volt a karrieremben. Egy texasi cégnél szerzett SEO tapasztalat hitelesített a kiválasztás során. Ezt a lehetőséget egy fejvadász ismerősöm osztotta meg még régebben a Facebook-on, és, szerencsére, jelentkeztem az állásra. De biztosan hozzásegített az is, hogy a Telenort megelőzően direkt elmentem sok olyan állásinterjúra is, ahol nem a felvétel volt a cél elsődlegesen, hanem a rutin megszerzése. Igaz, rommá stresszeltem magam, de annyit tanultam belőlük, hogy mire tényleg olyan álláslehetőséghez jutottam, amit nagyon akartam, sikeresen megszereztem.
Mi történt a nagyvállalatnál töltött évek alatt?
Egy idő után ugyanabban a helyzetben találtam magam, mint korábban a bankban, hogy mindig falakba ütköztek az elképzeléseim. Ezért elkezdtem tudatosan építeni egy saját ügynökséget. Szinte minden estémet, szombatomat és vasárnapomat beáldoztam a nyolcórás munkaidő mellett. És ez így ment fél évig. Fél év alatt teljesen kicsináltam magam, a végén a kimerültség miatt tüdőembóliával kerültem kórházba, ahonnan úgy engedtek haza, hogy legyek tisztában vele, mekkora szerencsém volt. Ez elmondhatatlanul megváltoztatta az életem. Azóta pontosan tudom, mi a fontos az életemben, és arra törekszem, hogy mindenhol pozitív nyomot hagyjak magam után és másokban.
Milyen volt csalódni az álommelódban?
Tanulságos. Mostanra már tudom, hogy a nagyvállalati maszlag sosem fenékig tejfel. Persze van, akinek jó, és ez rendben van, de nem nekem való. Én abban hiszek, hogy egy cég, akkor marad fent - akár kicsi, akár nagy -, ha tényleg szeretnek ott dolgozni az emberek, és nem attól, hogy hogyan ügyeskednek kifelé a kommunikációval. De ez a tapasztalás kellett ahhoz, hogy lássam, mivel kell foglalkoznom.
Mi volt a legnehezebb a saját vállalkozás kialakításában?
Családapaként az anyagiak. Felmondani a biztosat és kockára tenni a családunk megtakarításait, hiszen ebbe együtt ugrottunk bele a párommal, így ez egy családi all-in volt, amit az első pár hétben – a legalaposabb felkészülés mellett is - erősen kicentiztünk. Ezt csak úgy lehet megcsinálni, hogy ha az ember mérhetetlenül hisz abban, amit csinál. Bár ezek a döntések erősen érzelmi alapúak, mégsem lehet elbagatellizálni őket. Ha évek óta ott motoszkál a fejünkben egy ötlet, azt érdemes megvalósítani.
Mi segíthet ilyenkor?
A kellő tájékozódás, ismeretszerzés, tanulás. Minél több mindent megtudni arról a területről, ahová váltani készülünk. Azt gondolom egy egészséges önkritika kell ahhoz, hogy biztosak legyünk a választásunkban.
Mit gondolsz, fogsz még váltani?
Nem. Megtaláltam, amit kerestem. Olyan marketinget tudok adni az ügyfeleinknek, amiben én is hiszek, ráadásul mindezt a feleségemmel közösen tudjuk tenni nap mint nap, plusz egy olyan üzlettárssal és csapattal, akikre nagyon büszke vagyok.
Ezen belül viszont minél több lábon szeretnék állni, még akkor is, ha a SEO/ tartalommarketing irányt nem fogom elengedni már soha. A fentiekhez kapcsolódóan például az employer branding/ advocacy projektek mindig nagyon fontos feladatok nekem. Látok perspektívát az oktatásban, hiszen ahogyan korábban is beszéltük, nincs megfelelő online marketing képzés ma Magyarországon. Ezért is tartunk tantermi online marketing képzéseket is. Mellette jelenleg GTD (Getting Things Done) trénerként is dolgozom. Anno nagyon sokat segített nekem ez a tréning, ezért is képződtem trénerré. Így tovább adhatom másoknak is a tudást és felvehetem a tempót a saját terveimmel, céljaimmal.
Te is karriert váltottál? Meséld el nekünk, hogyan csináltad. Jelentkezz itt és mi felvesszük veled a kapcsolatot.