Vissza a blogra
Dreamjo.bs
5 perc
március 29.
Szerethető Munkahelyek

Hogyan legyünk szerethető munkahelyek?

Szeretnétek ti is szerethető munkahelyek lenni? Írásunk útmutató és egyben útravaló a "szerethetőséghez".

A mai munkaerőpiac körülményei mellett szinte elengedhetetlen, hogy egy munkáltató törekedjen a megismertetésére, betekintést engedjen a mindennapi életébe és őszintén kommunikáljon a munkavállalók felé. A DreamJo.bs kezdeményezéséből létrejött Szerethető Munkahelyek Díj arra biztatja a hazai munkaadókat - kis- és nagyvállalatokat egyaránt - hogy mutassák meg, miért jó náluk dolgozni, mert igen, egy munkahelyet is lehet szeretni.

A tapasztalataink alapján sok cégben kétes érzések merülnek fel a nevezéssel kapcsolatban: bár nem szeretnének kimaradni a szerethető munkahelyek sorából, mégis félnek belevágni, mert visszatartja őket a gondolat, hogy mi van akkor, ha „nem szerethetőek”.

Munkánk során számos munkáltatóval állunk kapcsolatban és gyakran személyesen is látogatjuk őket. Még egy szervezetet sem láttunk, amire azt mondhattuk volna, hogy „nem szerethető”. Mindenhol felfedeztünk valamit, ami felkeltette az érdeklődésünket, és amiről azt gondoltuk, mi is tanulhatunk a példájukból. Kivétel nélkül azt vettük észre, hogy az adott cég számára az az egy valami már régen természetessé, hétköznapivá vált. Ez a valami, lehetett akár egy szemlélet, egy hagyomány, egy szabály vagy épp annak hiánya, lehetett például a közös céges reggeli, a korlátlan otthoni munkavégzés és rugalmasság, vagyis a bizalom megszavazása, vagy akár a „mindenkinek jár egy esély” hozzáállás.

Mikor egy vállalatról kommunikálunk, vagy Employer Branding stratégiát dolgozunk ki, vagy éppen a DreamJo.bs céges profilt kezdjük kitölteni, akkor a nagy dolgok elengedésével kell kezdenünk. Ne öljünk felesleges időt és energiát a habos-babos történetek gyártásába, ne csináljunk tökéletesen beállított, művi képeket a csapatunkról, és semmi esetre se állítsunk valótlant. Az egész „szerethetőség” nyitja az őszinte kommunikáció.

Ha mi egy kis, családias cég vagyunk, ahol bár nincsenek előre lépési lehetőségek, de bármikor segítünk a másiknak a munkájában, fejlődésében, akkor ne akarjuk minden áron megmagyarázni, hogy nálunk pozícióról pozícióra fognak felfelé ugrálni az emberek, helyette mondjuk el, hogy egy tevékenységi körben lehet nagy tudást és tapasztalatot szerezni, mások támogatásával és segítségével. A másik nagy felismerésünk ugyanis az, hogy az alacsony fluktuációval rendelkező vállalatok okosan kovácsolnak előnyt a hátrányaikból.

Ha a munkahelyünk pozitívumait szeretnénk megmutatni, az őszinte kommunikáció és a cég sajátosságainak hasznosítása vezéreljen minket, és a következő témákat érintve mutassuk be a szervezetet:

Munka-magánélet egyensúly

A klasszikus téma napjainkban, ami úgy kell az embereknek, mint egy falat kenyér, és ha ezért nem tesz semmit ma egy munkáltató, rövidesen és jelentősen lemarad majd a munkaerőpiacon.

Gondoljuk végig milyen kezdeményezések vannak a saját munkahelyünkön. Nem érdemes megállni a homeoffice témájánál, hiszen nem minden feladat végezhető otthonról és nincs mindenkinek szükséges arra, hogy egész nap pizsamában, ágyban fekve dolgozzon. Ide tartoznak még azok a kezdeményezések, melyek a munkavállaló időbeosztását lazítják, az egészségét támogatják (akár mozgást akár étkezést érintve), vagy a közösség jótékony erejét serkentik, mint például a csapatépítők vagy a családi napok. A témával egy korábbi írásunkban is foglalkozunk.

Csapat

Az álláskeresők körülbelül fele szívesen megismerné a csapatot mielőtt jelentkezik egy állásra. Egy igazi csapatszellem többet ér bármilyen gyümölcsnapnál és ingyen kávénál. A legnagyobb megtartó erő egy munkahelyváltás fontolgatása során a közösség, így annak hiánya egyértelműen a váltás irányába tolhat egy munkavállalót. Érdemes minél többet mutatni egy csapat mindennapjaiból. Egyre többen vonják be a leendő, közvetlen kollégákkal való találkozást a kiválasztás folyamatába, például egy közös kávézással, így segítve, hogy mindkét fél (csapat és jelentkező) kaphasson egy benyomást a másikról.

Vezetőség

A felső- és középvezetőknek hatalmas a szerepe a cég megítélésében és a teljes munkáltatói márkaépítésben. Általában nem vállalatot, hanem vezetőt hagynak ott a munkavállalók, ami nem véletlen. Ha a vezetőség részéről együttműködést, nyitottságot, rugalmasságot, példamutatást és hatékony vezetést tapasztalunk, akkor büszkén példálozhatunk vele a munkahelyünk bemutatásakor. Ráadásul ez az a tényező, ami futótűzként tud terjedni a munkavállalók között, akkor is ha jó és akkor is ha rossz (vezetői stílusokról bővebben itt található információ). Magyarországon a toborzásban ma nagyon hatékony a belső ajánlás rendszere, aminek pontosan a vezetőség megítélése adhat egy jó alapot. 

Fejlődés

A fejlődési lehetőségek kínálata megkülönböztethet egy vállalatot a versenytársaitól. Lehet, hogy a cég önmagában nem különleges a munkaerőpiacon, mégis kiemelkedhet azáltal, hogy egyedülálló módon tudja segíteni a munkavállalók növekedését. Továbbképzések, külsős és belsős tréningek, konferenciák, házon belüli knowledge sharing tartása, hard és soft skill fejlesztés egyenlő arányban, mentorprogram – ezek mind építeni tudják a munkavállalót (további inspiráció). A szokásos feladatleírás mellett/ helyett a lehetőségeket is hangoztassuk, mutassuk meg, honnan hová lehet eljutni a munkahelyen belül.

Anyagiak

A felsoroltak mellett továbbra sem lehet eltekinteni a fizetésektől, juttatásoktól. Tapasztalatunk szerint, a fenti tényezőkkel kölcsönhatásba lépve alkot a fizetés egy döntő szempontot, de önmagában ma már egyre ritkábban mérvadó. A munkavállalók részéről egy folyamatos igény a bérekről rendelkezésre álló információ. Viszont érthető okokból kifolyólag nincs lehetősége minden munkáltatónak a fizetések közzétételére. Lehetnek olyan helyzetek, amikor viszont kifejezetten hátrányt jelent, ha elhallgatjuk ezeket az információkat. Az anyagiakkal kapcsolatos dilemmáról összegyűjtött ismeretink itt olvashatók.


 

Készen álltok, hogy megmutassátok, miért jó nálatok dolgozni? Máris elkezdhetitek a DreamJo.bs cégprofil létrehozását. Igazi csapatépítő program lesz, meglátjátok! Inspirációként a 2018-as év 25 szerethető nagyvállalata és 100 szerethető kis- és középvállalata megtekinthető a szerethetomunkahelyek.hu oldalon.

További cikkek a témában

Kapcsolódó állások
Kapcsolódó cégek

Még keresed az álomállást?

Maradj naprakész a legújabb hírekkel és ajánlatokkal, iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig az elsők között értesülj róluk!

Add meg az e-mail címed