Influencer - pár éve még nem igazán lehetett hallanni ezt a szót Magyarországon, 2017 tájékán azonban már felütötte a fejét az Instagram és Youtube csatornákon, és mostanra egyre többen élnek meg ebből a tevékenységből, miközben sokan még nem is tudják, mi fán terem az influencer.
Egyszerű tükörfordítás alapján influencer az a személy, aki véleményével, viselkedésével hatással van a követő társaira. Papírforma szerint a követőtáborukat Z generációs közönség alkotja, akik számára az élet a Youtube-on zajlik és a vloggerekre váltották le a régi rock sztárokat. Az influencer szerep mellé kialakult az influencer marketing, ami az online felületeken történő kereslet-kínálat kapcsolatot igyekszik személyessé tenni azáltal, hogy különböző termékek és szolgáltatások kipróbálásával, promotálásával bízza meg az influencert.
Az influencer szó rövid pályafutása alatt gyorsan pejoratív kifejezéssé vált. Erős negatív kritikák érik ugyanis azokat, akik Instagram vagy Youtube csatornáikon a megosztott tartalmakba némi reklámanyagot akár nyíltan, akár kissé bújtatottan rejtenek. A szitokszavak az ingyenélőtől kezdve egészen a semmirekellőig terjednek.
Mindez annak köszönhető, hogy nem feltétel a minőségi, hiteles tartalomgyártás ahhoz, hogy valaki influencerré váljon. Elég 5000 feletti követő és máris mikroinfluencernek minősülhet valaki, így nyerve belépést azokba az Instagram és Facebook csoportokba, ahol termékek hada várja a rivaldafényt és influencer gazdáját. Több olyan influencer marketing ügynökség működik jelenleg itthon, ami a cégeket és az influencereket (sajnos korhatár nélkül) segítik az egymásra találásban, kicsit talán átgondoltabb szempontok alapján, mint egy random csoportban.
Azok az influencerek akik kitartó munkával, teljesítménnyel és valós tartalmakkal érték el az áhított követőtábort, és stratégiai döntéseket hozva vállaltak el egy-egy megbízást vagy megküzdöttek bizonyos lehetőségekért, jogosan érezhetik igazságtalannak, esetleg bosszantónak, ha valaki elvek nélkül, bármi áron fogfehérítőket reklámoz két sminkes videó között. Fontos leszögezni, hogy nem minden influencer „értékesít” termékeket és szolgáltatásokat, és nem minden ezt-azt reklámozó social media személyiség minősíthető influencernek.
Természetesen mindenkinek lehet egy véleménye, de ne feledjük el, hogy az egész influencer marketinget a fogyasztói társadalom generálja, és a fogyasztókat a legtöbb esetben nem zavarja ez a jelenség, maximum figyelmen kívül hagyják ezeket a tartalmakat, vagy egyébként sem éri el őket. A fogyasztók mellett maguk a megbízók – azok a cégek, akik influencer marketingen keresztül kívánnak értékesíteni - is teljes értékű részei a folyamatnak. Ezért nem a legbölcsebb egyöntetűen csak az influencerre mutogatni, hogy mégis hogyan képzeli azt, amit csinál.
Az, amit az influencer csinál, egy munka. Ráadásul, ha jól csinálja, nem is olyan könnyű munka.
Hiába a sok rosszalló - akik szerint a mai fiatal csak azon gondolkodik, hogyan kereshetne sok pénzt úgy, hogy közben semmit sem csinál - az influencer lét valódi képességek meglétét és mozgósítását igényli. Egy igazi influencer ambiciózus, talpraesett, önálló, kreatív, hiteles és utánozhatatlan kommunikációs készségekkel rendelkezik. A hatékony munkához elengedhetetlen a folyamatos adatelemzés, a célközönség ismerete, a minőségi technikai eszközök megvásárlása, az alapos utómunka, vágás. Mint ahogyan a legtöbb modernkori munkát, ezt sem lehet csak úgy letenni. A folyamatosság kulcsfontosságú a siker elérésében és minél több a követő, annál nagyobbak az igények és az elvárások. Érett önszabályozásra van szüksége a befutott influencernek, ha egészséges keretek között szeretne dolgozni és szeretné megőrizni a magánéletét.
Az influencer szó negatív kicsengését szolgálja az is, hogy a valóságban, még a jó szándék ellenére is, csak ritkán sül el ideálisan ez a tevékenység. A hitelességet nehéz megőrizni, mint azt a sok influencer botrány is mutatja. Emlékezzünk a svéd nőre, aki Párizsba photoshopolta magát egy utazásról szóló tartalomért. Őt ugyan könnyen felülmúlja a nyers és növényi alapú táplálkozás egyik vezéralakja, akit halas sushi falatozásán kaptak egy videóban, és sajnos a rizs sem volt nyers és a hal sem volt éppen vegán. A nő később egy videóban őszintén bevallotta, hogy súlyos hiánybetegségei alakultak az étkezési módjának következtében, amit szeretett volna megosztani követőivel, de még nem állt rá készen. A 2018-as Fyre fesztivál sem volt piskóta. A Bahamákon tartott luxus fesztivál, amit Amerika legbefolyásosabb influenceri harangoztak be, óriási csalódást okozott a bulizni vágyó aranyifjaknak. De nem kell külföldre menni a botrányokért, nagy port kavart például a tavalyi Balaton Sound idején a két fesztiválózó influencer, akik nem kaptak elegendő ingyen szállást, cserébe keményen lejáratták a balatoni szállodát.
Ezek a szélsőséges példák nem segítenek a negatívumok ledöntésében. Az általánosítás mellőzése azonban fontos lenne, hiszen nem minden influencer egyforma. Biztos van, akit csak az ingyen „cucc” csábít, és igen meglehet, hogy valakinek csak figyelemhiánya van, de vannak akik olyan témákat dolgoznak fel, - akár úgy, hogy nem várnak cserébe semmit - amik tényleg hasznosak és követőik segítségére válnak.
A mai társadalmunkban és a marketing fogások sorában bőven megférnek az influencerek is. Mindenki maga dönthet arról, hogy megnézi-e ezeket a tartalmakat, avagy sem. Az viszont kétségtelen, hogy előbb-utóbb valamifajta szabályozást igényel az, ki lehet influencer és ki nem tekintve, hogy főként a mai tizenéveseket, huszonpár éveseket érik el a legkönyebben.