A globalizáció már rég nem újdonság, a koronavírus-járvány is lecsengett. Egyvalami azonban megmaradt, ez pedig a digitalizáció. A bankkártya-terminállal ellátott templomi perselytől a kassza nélküli bolton át, egészen a popslágereket író ChatGPT-ig milliónyi digitális megoldásról olvashatunk nap mint nap, vagy tesztelhetjük le akár mi magunk is.
A multinacionális (tech) cégek nem sajnálják a dollármilliókat vagy inkább milliárdokat a kutatás-fejlesztésre. És persze az olyan IT szakemberekre sem, akik fejlesztéssel, üzemeltetéssel, big data-val vagy éppen projektmenedzsmenttel foglalkoznak. Hiszen valójában ők a fejlődés legfőbb mozgatórugói.
A munkaerőpiac - ahogy a neve is sugallja - valahol ugyanúgy működik, mint a piacgazdaság. Van egy keresleti és egy kínálati oldal, a versenyt, az árakat pedig e kettő viszonya határozza meg elsősorban.
Egy jó szakembert meg kell fizetni, de az IT és Shared Service Center területen 2022-ben elképesztő fordulópont következett be a bérjellegű elvárások terén. A HR-eseknek, recruitereknek nagy kihívást jelentett, hogy a munkaerőhiány ellenére hogyan tudnak lecsapni a jobbnál jobb IT szakemberekre, és a saját cégükhöz csábítani őket. Igen, a bér az egyik legfontosabb tényező. De nem kizárólag a fizetés határozza meg az IT-sok és SSC-ben dolgozók munkakeresési preferenciáit, elkötelezettségét.
A népszerű üzleti tréningjeiről ismert DEVELOR Tanácsadó Zrt. legfrissebb kutatásában a jelenleg két legkomptetitívebb szférát, az IT és Shared Service Center (SSC) területen dolgozó szakemberek preferenciáit mérte fel. A fókuszban leginkább az elkötelezettségi és a megtartási tényezők voltak. A kiértékelés 80 fő véleményét tükrözi, akik IT és SSC cégvezetők, HR vezetők és képzési vezetők voltak. Nézzük az eredményeket!
Milyen faktorok okozzák a munkavállaló elkötelezettségét?
Elsőkörben a MAGIC-módszer segítségével a 21 elkötelezettségi faktort vizsgálták, ami több meglepő eredményt hozott. Mik ezek a faktorok?
Forrás: Develor
A 10-es skálán még a legkevésbé fontosnak megítélt tényező is 6,51 pontot ért el. Ami azt jelenti, hogy egyiket sem lehet teljesen elhanyagolni, mind a 21 faktornak kiemelkedő szerepe van az elkötelezettség kialakításában mind a toborzás, mind a megtartás során.
A legfontosabb 7 szempont között a legnagyobb pontszámot nem meglepő módon a home office kapta 8,73-as értékkel. Ezt követte a munkára kapott visszajelzés 8,33 ponttal, a harmadik legfontosabb tényező pedig a vezetők határozottsága és iránymutatása, például változások esetén 8,31 ponttal, alig lemaradva az előzőtől. A dobogó után nem szabad elfeledkezni a maradék négy szempontról sem, melyek a következők:
-
Rugalmas munkaidő (8,14 pont)
-
A munkatársak elmondhassák észrevételeiket, kritikájukat következmények nélkül (8,04 pont)
-
Napi szinten kapjanak a kollégák támogatást és megerősítést (7,96 pont)
-
Legyenek izgalmasak a projektek, feladatok (7,93 pont)
A kiértékelésben a 21 faktort három csoportra osztották a pontszámok alapján: top 7, középső 7 és alsó 7 szempont. A legjobb hét szempont után, a középső faktorok jelentős része már inkább a személyes fejlődésre és a munkahelyi kultúrára irányul:
-
Egyéni karrierhez, fejlődéshez kapcsolódó támogatás (7,93 pont)
-
Támogatás a pozícióhoz szükséges kompetenciák fejlődéséhez (7,82)
-
Támogatás a cégen belüli karrierhez szükséges kompetenciák fejlődéséhez (7,82)
Ezt követte még a rendszeres ventilláció (!), a munkatársak bevonása a döntéselőkészítésbe, de a közösségi programok is itt kaptak helyet 7,47-es pontszámmal.
A legalacsonyabb pontszámú faktoroknál is észrevehetünk némi érdekességet:
-
A munkatársaknál kevésbé fontos szempont az önállóság és még kevésbé a teljesítmény nyilvános elismerése.
-
Utolsó előtti helyen végzett a vállalati küldetés, ami azt jelzi, hova tart az adott cég, de talán ami a legmeglepőbb, hogy a
-
Well-being jellegű juttatások, mint a szűrővizsgálat vagy a sportolási lehetőség a legutolsó helyen végzett 6,51-es pontszámmal.
Ha összegezzük a kapott adatokat, és lefordítjuk HR nyelvre, az alábbi szempontok számítanak igazán egy IT / SSC szakembernek:
-
Home office, rugalmasság
-
Fejlődési lehetőség, izgalmas projektek
-
Bér
-
Innováció, korszerű technológia
Munkahelyi wellbeing és felmondások
A kutatás kitér a távozási okokra is, melynek sorrendje a következő:
-
Pénzbeli juttatás (9 pont)
-
Egyéni fejlődés és karrier (8 pont)
-
Izgalmas projektek (7 pont)
-
Munkakör tartalma (6 pont )
-
Kapcsolat a vezetővel (4,2 pont)
Megdöbbentő adat, hogy a kilépők 63%-a versenytársakhoz megy dolgozni, ami jó pár aggályt felvet. Természetesen az üzleti titkokat szerződés védi, ám az egyén kompetenciái, megszerzett tudása és tapasztalatai előnyhöz juttathatják a versenytársakat.
A szakemberek 19%-a külföldi munkavállalással él, de előfordult olyan cég is, ahol a távozó munkatársak 90%-a vállalt külföldön állást. Az adatok magukért beszélnek, és rávilágítanak arra, hogy miért ennyire hangsúlyos a munkatársak elkötelezése és megtartása.
Mit ajánl a Develor?
A közvetlen felettesek, vezetők viselkedése rendkívüli mértékben befolyásolja a munkatársak elkötelezettségét és a fluktuációt is. Így a vezető beosztásban dolgozók továbbképzése, vezetői kompetencia-fejlesztése elengedhetetlen. Számos cégvezető vagy felsővezető szerint a távmunka vagy hibrid működés rosszabb együttműködést eredményez, ami hosszú távon negatív hatást gyakorol mindkét oldalra. Ezért ennek fejlesztése mindenképp jó döntés, főleg, ha online, akár gamifikálva is megoldható. Érdemes frissíteni a cég márka ajánlatát és a fenti információk alapján átgondolni a munkatársi elkötelezettség alappilléreit is.
Mit ajánl a DreamJobs?
A DreamJobs felületén meghirdetett álláshirdetések megközelítőeg felében IT munkakörbe keresnek szakembert a cégek. Sok állásnál tapasztalható viszont, hogy az ügyfelek nem adnak meg fizetési sávot. Pedig egy senior szintű IT pozíciónál az első legfontosabb hívószó a bér. Mivel hiányszakmáról van szó, az IT területen dolgozók általában nem is aktív álláskeresők. Ezért is fontos, hogy ha - jó esetben direkt módon - kapnak megkeresést, abban minden olyan fontos információt megkapjanak, ami számukra figyelemfelkeltő lehet a pozícióval kapcsolatban.