close
Vissza a blogra
Gyimesi Károly
március 14.
HR szakembereknek

Mire vágynak igazán az IT és SSC munkavállalók?

Ha ma valaki úgy dönt, hogy egyetemi végzettsége mellett többéves, más területen szerzett szakmai tapasztalatát hátrahagyva karriert vált és informatikus lesz, valószínűleg senki sem fogja lebeszélni erről. Sőt!

A globalizáció már rég nem újdonság, a koronavírus-járvány is lecsengett. Egyvalami azonban megmaradt, ez pedig a digitalizáció. A bankkártya-terminállal ellátott templomi perselytől a kassza nélküli bolton át, egészen a popslágereket író ChatGPT-ig milliónyi digitális megoldásról olvashatunk nap mint nap, vagy tesztelhetjük le akár mi magunk is. 

A multinacionális (tech) cégek nem sajnálják a dollármilliókat vagy inkább milliárdokat a kutatás-fejlesztésre. És persze az olyan IT szakemberekre sem, akik fejlesztéssel, üzemeltetéssel, big data-val vagy éppen projektmenedzsmenttel foglalkoznak. Hiszen valójában ők a fejlődés legfőbb mozgatórugói.

A munkaerőpiac - ahogy a neve is sugallja - valahol ugyanúgy működik, mint a piacgazdaság. Van egy keresleti és egy kínálati oldal, a versenyt, az árakat pedig e kettő viszonya határozza meg elsősorban.

Egy jó szakembert meg kell fizetni, de az IT és Shared Service Center területen 2022-ben elképesztő fordulópont következett be a bérjellegű elvárások terén. A HR-eseknek, recruitereknek nagy kihívást jelentett, hogy a munkaerőhiány ellenére hogyan tudnak lecsapni a jobbnál jobb IT szakemberekre, és a saját cégükhöz csábítani őket. Igen, a bér az egyik legfontosabb tényező. De nem kizárólag a fizetés határozza meg az IT-sok és SSC-ben dolgozók munkakeresési preferenciáit, elkötelezettségét. 

A népszerű üzleti tréningjeiről ismert DEVELOR Tanácsadó Zrt. legfrissebb kutatásában a jelenleg két legkomptetitívebb szférát, az IT és Shared Service Center (SSC) területen dolgozó szakemberek preferenciáit mérte fel. A fókuszban leginkább az elkötelezettségi és a megtartási tényezők voltak. A kiértékelés 80 fő véleményét tükrözi, akik IT és SSC cégvezetők, HR vezetők és képzési vezetők voltak. Nézzük az eredményeket!

Milyen faktorok okozzák a munkavállaló elkötelezettségét?

Elsőkörben a MAGIC-módszer segítségével a 21 elkötelezettségi faktort vizsgálták, ami több meglepő eredményt hozott. Mik ezek a faktorok? kutatás, elkötelezettség, infografika, ábra, áttekintés, munkavállalói elkötelezettség

Forrás: Develor

A 10-es skálán még a legkevésbé fontosnak megítélt tényező is 6,51 pontot ért el. Ami azt jelenti, hogy egyiket sem lehet teljesen elhanyagolni, mind a 21 faktornak kiemelkedő szerepe van az elkötelezettség kialakításában mind a toborzás, mind a megtartás során.

A legfontosabb 7 szempont között a legnagyobb pontszámot nem meglepő módon a home office kapta 8,73-as értékkel. Ezt követte a munkára kapott visszajelzés 8,33 ponttal, a harmadik legfontosabb tényező pedig a vezetők határozottsága és iránymutatása, például változások esetén 8,31 ponttal, alig lemaradva az előzőtől. A dobogó után nem szabad elfeledkezni a maradék négy szempontról sem, melyek a következők:

  • Rugalmas munkaidő (8,14 pont)

  • A munkatársak elmondhassák észrevételeiket, kritikájukat következmények nélkül (8,04 pont)

  • Napi szinten kapjanak a kollégák támogatást és megerősítést (7,96 pont)

  • Legyenek izgalmasak a projektek, feladatok (7,93 pont)

A kiértékelésben a 21 faktort három csoportra osztották a pontszámok alapján: top 7, középső 7 és alsó 7 szempont. A legjobb hét szempont után, a középső faktorok jelentős része már inkább a személyes fejlődésre és a munkahelyi kultúrára irányul:

  • Egyéni karrierhez, fejlődéshez kapcsolódó támogatás (7,93 pont)

  • Támogatás a pozícióhoz szükséges kompetenciák fejlődéséhez (7,82)

  • Támogatás a cégen belüli karrierhez szükséges kompetenciák fejlődéséhez (7,82)

Ezt követte még a rendszeres ventilláció (!), a munkatársak bevonása a döntéselőkészítésbe, de a közösségi programok is itt kaptak helyet 7,47-es pontszámmal.

A legalacsonyabb pontszámú faktoroknál is észrevehetünk némi érdekességet: 

  • A munkatársaknál kevésbé fontos szempont az önállóság és még kevésbé a teljesítmény nyilvános elismerése.

  • Utolsó előtti helyen végzett a vállalati küldetés, ami azt jelzi, hova tart az adott cég, de talán ami a legmeglepőbb, hogy a

  • Well-being jellegű juttatások, mint a szűrővizsgálat vagy a sportolási lehetőség a legutolsó helyen végzett 6,51-es pontszámmal. 

Ha összegezzük a kapott adatokat, és lefordítjuk HR nyelvre, az alábbi szempontok számítanak igazán egy IT / SSC szakembernek:

  1. Home office, rugalmasság

  2. Fejlődési lehetőség, izgalmas projektek

  3. Bér

  4. Innováció, korszerű technológia

Munkahelyi wellbeing és felmondások

A kutatás kitér a távozási okokra is, melynek sorrendje a következő:

  • Pénzbeli juttatás (9 pont)

  • Egyéni fejlődés és karrier (8 pont)

  • Izgalmas projektek (7 pont)

  • Munkakör tartalma (6 pont ) 

  • Kapcsolat a vezetővel (4,2 pont)

Megdöbbentő adat, hogy a kilépők 63%-a versenytársakhoz megy dolgozni, ami jó pár aggályt felvet. Természetesen az üzleti titkokat szerződés védi, ám az egyén kompetenciái, megszerzett tudása és tapasztalatai előnyhöz juttathatják a versenytársakat.

A szakemberek 19%-a külföldi munkavállalással él, de előfordult olyan cég is, ahol a távozó munkatársak 90%-a vállalt külföldön állást. Az adatok magukért beszélnek, és rávilágítanak arra, hogy miért ennyire hangsúlyos a munkatársak elkötelezése és megtartása.

Mit ajánl a Develor?

A közvetlen felettesek, vezetők viselkedése rendkívüli mértékben befolyásolja a munkatársak elkötelezettségét és a fluktuációt is. Így a vezető beosztásban dolgozók továbbképzése, vezetői kompetencia-fejlesztése elengedhetetlen. Számos cégvezető vagy felsővezető szerint a távmunka vagy hibrid működés rosszabb együttműködést eredményez, ami hosszú távon negatív hatást gyakorol mindkét oldalra. Ezért ennek fejlesztése mindenképp jó döntés, főleg, ha online, akár gamifikálva is megoldható. Érdemes frissíteni a cég márka ajánlatát és a fenti információk alapján átgondolni a munkatársi elkötelezettség alappilléreit is. 

Mit ajánl a DreamJobs?

A DreamJobs felületén meghirdetett álláshirdetések megközelítőeg felében IT munkakörbe keresnek szakembert a cégek. Sok állásnál tapasztalható viszont, hogy az ügyfelek nem adnak meg fizetési sávot. Pedig egy senior szintű IT pozíciónál az első legfontosabb hívószó a bér. Mivel hiányszakmáról van szó, az IT területen dolgozók általában nem is aktív álláskeresők. Ezért is fontos, hogy ha - jó esetben direkt módon - kapnak megkeresést, abban minden olyan fontos információt megkapjanak, ami számukra figyelemfelkeltő lehet a pozícióval kapcsolatban.

További cikkek a témában

Kapcsolódó állások

Még keresed az álomállást?

Maradj naprakész a legújabb hírekkel és ajánlatokkal, iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig az elsők között értesülj róluk!

Add meg az e-mail címed