Tegnap kétszer is szembejött velem a digitális transzformáció: először egy rövidtávú lakáskiadás app reklámja jelent meg a Zamárdi portáltól a Facebook üzenőfalon. Nem a legismertebb app, hanem annak egy új és magyar verziója. De a tény, hogy ezt egy vidéki városka, mint Zamárdi oldalán látom terjeszteni, szöget ütött a fejemben: ez már nem egy feltörekvő, hanem egy elterjedt megoldás.
A másik digitális megoldás lakáseladás szerződéskötés közben ért: míg az ügynökség képviselője kitöltött egy tíz oldalas indigós papírt, megemlítette, hogy a papírozásnak már hamarosan vége: jön az új tabletes és digitális aláírásos megoldás. Látszólag felvillanyozta a lehetősége annak, hogy végre megszabadulhat a papír kitöltögetéstől, ami röpke 40 percét vette igénybe.
Manapság a cégek aktívan keresik a digitális megoldásokra való áttérés lehetőségét, mivel az több előnyhöz is juttathatja őket.
Egyrészt piaci előnyt lehet abból kovácsolni, ha egy cég újszerű megoldással áll elő, gondoljunk például a taxis app megoldásra, egy szállásfoglaló appra, vagy akár a pénzügyi, nemzetközi utalások digitalizálódására. Amíg más cégek komótosan fejlesztgetik a meglévő megoldásaikat, addig a kreatívabbak egy újszerű ötlettel és egy digitális megoldással gond nélkül beelőzik őket a piacon.
Másrészt sokan azon tudnak spórolni, ha áttérnek modernebb megoldásokra, így kétszeresen is jól járnak: a kínált szolgáltatás vonzóbb lesz, miközben a mögötte lévő eszközökön és infrastruktúrán pénzt fog a cég. Legyen ez akár egy papíralapú rendszer online megfelelője, egy helyi szerverszoba felhőbe migrálása vagy akár egy e-mailes ügyfél kapcsolattartási rendszer modern CRM megoldásra való cseréje.
Azzal azonban kevesen számolnak, hogy a siker kulcsa a digitális átállás projekt végén mégis abban rejlik, hogy az új termék milyen mértékben ad választ a felhasználók problémáira és igényeire. Lehet bármilyen csilli-villi egy új okosotthon megoldás, nem fogja beváltani a hozzáfűzött reményeket, ha a felhasználói nem találják meg benne a „wow” hatást, ha a digitális termék nem teszi könnyebbé az ő életüket, nem teszi kényelmesebbé a munkafolyamatot, és nem ad valamilyen pluszt a korábbi megoldáshoz képest.
Mondjuk ki bátran, hogy a legfontosabb résztvevő a digitális transzformáció folyamatában az, aki a megoldást használni fogja: a kolléga.
Vegye most fel mindenki a munkavállalói sapkáját, és gondoljon bele, milyen új digitális megoldások jelentek meg a cégben az elmúlt 2-3 évben? Megvan? Hány darab? Na és hány volt ebből olyan, ahol megemeltétek a cégvezetőség előtt a kalapot, amiért szuper segítséget kaptatok a munkában? Hány projektbe voltatok ezek közül aktívan bevonva? Hadd feltételezzem, a két szám nincs 100%-os átfedésben egymással.
Tapasztalataim alapján van pár emberi tényező, amit érdemes a cégvezetőknek figyelembe venniük pluszban, amikor bármilyen digitális transzformáció projektbe kezdenek:
- A munkavállaló nem egy irodai díszlet. Ő az, aki az új megoldást vagy fogja használni, vagy nem. Rajta múlik, hogy kidobott pénz lesz-e az új megoldás vagy sokszorosan megtérül. Ő az, aki nap mint nap vagy örömmel vagy szitkozódva logol be egy-egy céges rendszerbe, amiben vagy el tudja végezni a munkáját könnyen, vagy csak nehézségekkel. Az tehát, hogy bevonjuk-e és meghallgatjuk-e a kollégáinkat egy céges digitális átállás projektjébe, az nem kérdés, hanem alap.
- A megoldás nem vezetődik be magától. Egy e-mailes tájékoztató vagy egy prezentáció az új megoldásról nem egyenlő a bevezetéssel és a tréninggel. Ha azt szeretnénk, hogy a projekt sikeres legyen, látnunk kell, hogy a kollégák nem egy halmazból állnak, hanem sok-sok eltérő egyénből, akiket mind-mind egyesével meg kell győzzön az új megoldás arról, hogy megéri őt használni. Minden hasonló implementációs projekt tehát egyben egy szervezeti változáskezelés projekt is, aminek a projekt tervezéstől egészen a projekt lezárásáig végig kell kísérnie a bevezetést.
- A kollégák minden ötlete és fantáziája határtalanul értékes. Egy vezető sem gondolhatja, hogy az ő szemszöge az egyetlen, és csupán az alapján érdemes belekezdeni egy sokak munkájára hatást gyakorló projektbe. Nem. A kollégák ötletei nélkülözhetetlenek. A vezető(ség) azokból láthatja, hol érdemes javítani, mihez érdemes először hozzányúlni.
Azokban a projektekben, ahol a cél a projekt és kolléga (= felhasználó) egyensúlya, biztosak lehetünk benne, hogy az együttműködés nagyban elősegíti a digitális transzformációhoz kapcsolódó bevezetéseink sikerességét.
Vendégszerző: Laczkó Katalin - IT és általános menedzsment szakember. Az informatika mellett kiemelten foglalkozik vállalati digitális transzformáció be- és végigveztetésével. Fontos számára a nők helyzete az IT-ban, személyes célja, hogy ledöntse a sztereotípiákat ezen a területen.