close
Vissza a blogra
Nóra Varga
március 24.
Álommelók

Profi munkahelyen dolgozni, ahol közben jól is érzed magad? - Ilyen az élet a Glownexus-nál

A Glownexus-nál a kis, családias cégek agilitását ötvözik a multiknál elvárt magas minőséggel. Zoltán - aki a cégnél solution architect pozíciót tölt be - engedett bepillantást nyerni a cég életébe, valamint beszámolt nekünk saját tapasztalatairól.

A Glownexus-nál a kis, családias cégek agilitását ötvözik a multiknál elvárt magas minőséggel. Zoltán - aki a cégnél solution architect pozíciót tölt be - engedett bepillantást nyerni a cég életébe, valamint beszámolt nekünk a saját tapasztalatairól is.

Milyen feladaton dolgozol jelenleg?

Egy projektet zárunk éppen. A feladatok mindig a projekt aktuális szakaszától függnek. Solution architectként én vagyok az, aki a technikai információkat összegyűjtöm a Functional Analysttal együtt. Ez a megoldás tervezéséhez fontos feladat a projektek elején. A megvalósítás során napi szintű technikai döntéseket kell hozni. Ez tulajdonképpen architect szerepkör. Én felelek a minőségért is. Segítem és ellenőrzöm a fejlesztők munkáját. Technikai kérdésekben kommunikálok az ügyfelekkel, ideális esetben egy másik technikai szakemberrel.

Rengeteg kihívás van a munkámban. Az Identity and Access Management, amivel foglalkozunk, rendkívül összetett terület. Hagyományos definíció szerint az IAM folyamatok és technológiák összessége, amelyek azt a célt szolgálják, hogy egy vállalat emberei megfelelő hozzáférésekkel rendelkezzenek. A gyakorlatban ez ennél sokkal több és nem pusztán a biztonságról szól. A felhasználó szempontjából ez annyi, hogy kap egy jelszót, amit valahova beír és tud dolgozni. Ha elfelejtette, akkor szól Józsinak a supporton. A háttérben viszont nagyon sok dolog történik. Képzeljünk el egy 5000 fős, több országban jelenlévő multinacionális vállalatot. Beáll egy új kolléga, aki a munkába állása napján kap egy gépet, amit már előtte megvettek és telepítették is neki. A beszerzés és az IT is tudta, hogy kinek, milyen pozícióba, milyen szintre milyen gép kell. Ehhez rendelnek egy telefonszámot, ami címtárral és minden egyébbel együtt már ott csörög az asztalán. Kap magyar domainben egy email címet. Szabályozva van, hogy milyen rendszerekhez férhet hozzá, milyen alkalmazások szükségesek a munkájához és valaki meg is rendelte azokat a licenszeket. Láthatja a szerződéseket? Láthatja a számlákat? A másik kolléga fizetését? Mi történik, ha külföldi kiküldetésre megy? Megkaphatja a belső wifi jelszavát? Hova tud bemenni a belépőkártyával? Ezek példák a napi szintű folyamatok közül, de könnyű elképzelni olyan helyzetet, amikor két osztályt összevonnak vagy felvásárolnak egy másik céget, és ezeket integrálni kell tudni. Ezek olyan kritikus projektek, amelyek egy vállalat minden osztályát és minden alkalmazottját érintik. Manuálisan ezt már nem lehet csinálni. A biztonság, adatbiztonság fontos szempont lettek a cégek életében. A cél az, hogy a biztonság mellett az ügyfelek hatékonyak legyenek és közben pénzt is spórolunk nekik, mert automatizáljuk a folyamatokat és kiküszöbölünk sok emberi hibalehetőséget. A COVID-19 járvány is felhívta rá a figyelmet, hogy a home office sem mehet a biztonság és hatékonyság rovására.

Mindehhez érteni kell az üzleti folyamatokat, mert ennek az egésznek az 50% vállalatirányítás.

Hogyan dolgozol (módszer, technika, helyszín, körülmény, csapatban vagy egyénileg)?

Az IAM csapat ideális esetben 2-3 fejlesztőből, Project Managerből és Functional Analyst-ből áll. Jellemzően Teamsen kommunikálunk.

Mit csinálsz egy munkanapod során?

Ez nagyon változó, ahogy említettem, éppen hol tart egy projekt. Az eleje nagyon sok brainstorming az ügyféllel, mire sikerül feltérképezni az összes osztály mindenféle folyamatait. Egyeztetünk az IT-val is. Az ügyfél ugyan összeállít egy kritérium listát, de a tapasztalat az, hogy jellemzően nincsenek tisztában a lehetőségeikkel. Megoldásokat fogalmaznak meg, nem pedig a problémát. Meg kell értenünk, hogy valójában mit szeretnének, és majd arra mi adunk megoldást. Számos IAM terméket értékesítünk, a cél az, hogy kiválasszuk a legjobbat, és ha kell, testreszabjuk. Az eleje egy tanácsadói munka és kreatív. TTL-ként ez például ilyeneket jelent, hogy attribútum mátrixokat, environment landscape-t, sequence diagramokat készítek.

Hogyan kerültél a jelenlegi pozíciódba?

A pályámat .NET fejlesztőként kezdtem, aztán idővel lettem senior, majd TTL és Manager. Azért váltottam a .NET fejlesztésekről az IAM területre, mert látom az értékét ennek a tudásnak. .NET vagy Java fejlesztőből sok van, IAM szakértőből viszont nagyon kevés. A karrierem szempontjából ez egy nagyon jó lehetőség.

Milyen volt beilleszkedni a csapatba?

Ez már nem ma volt, nagyon régóta dolgozom itt. Kívülről még nem vettünk fel vezetőt, így ez egy érdekes feladat nekünk is. Van egy komolyan felépített knowledge base. A meglévő csapattal on-the-job be lehet majd tanulni. Az egyes termékek kapcsán pedig külsős tréningre fogjuk küldeni az új munkatársakat. Fel vagyunk készülve.

Mennyire látsz bele a cég működésébe (transzparencia)?

Lapos a szervezet, mindenki ismer mindenkit és a svájci irodánkkal is közvetlen, szoros a kapcsolat.

Honnan érkeznek az ötletek?

Minden problémánál a legjobb megoldást kell megtalálnunk. Ötleteket azok fognak tudni adni, akik jól ismerik a termékeket és átlátják az üzleti folyamatokat. Van, hogy mi teszünk javaslatot, hogyan lenne jobb egy cégnek a működése. Ezeket persze nem nevezném ötleteknek, hanem megalapozott javaslatoknak.

Mi volt a leghasznosabb szakmádba vágó könyv, és mit olvasol most?

Bármilyen olvasmány jól jön, ami az IAM-ről szól. Ez egy új, sokak számára ismeretlen terület. Sokan keverik a supportos vagy rendszergazda munkával. Bármi, ami közelebb visz a terület megértéséhez, fontos olvasmány, és a jelölteknek is szoktuk tanácsolni, hogy olvassanak utána, mi ez, mielőtt jelentkeznek.

Mi a legnagyobb tanulság, amit a jelen munkahelyeden tanultál?

Az egyik legnagyobb tanulság, hogy nem várhatjuk egy ügyféltől, hogy ismerjék a saját igényeiket. Nincsenek felkészülve a projektekre. Képzeljük el ezt úgy, mint egy nagy polipot a sok-sok lábával. Nekünk meg kell ismernünk minden lábat úgy, hogy az egyik láb nem beszél közvetlenül a másikkal. Óriási energia az információk összegyűjtése és ez kizárólag partner kapcsolatban működik, evolúciós módon.

Miért jelentkezzen hozzátok valaki?

Az IAM egy egyedi terület és újfajta kihívás. A saját értékünk is nő a munkaerőpiacon, amit abból is érzünk, hogy rengeteg fejvadász megkeresést kapunk. Határozottan van igény az ilyen tudásra.

Szerinted miért jobb itt dolgozni, mint máshol?

Mi nem egy IAM specialista cég vagyunk. Microsoft technológiákkal foglalkozunk egyébként, egyedi .NET fejlesztéseket csinálunk svájci ügyfeleknek FMCG, pharma területen. Mindenféle üzleti területen van fejlesztésünk a logisztikától az R&D-n át a HR-ig. Ez nagy előny, mert nem egy "implementátor" cég vagyunk, hanem megoldásokat szállítunk, fejlesztünk, ha kell. Nem ér ott véget a tudásunk, ahol egy product véget ér. Szakmai szempontból nagyon sokat lehet tanulni nálunk.

Nagy előnyünk, hogy kis cég vagyunk, de nincs garázs feeling, profik a folyamataink és a csapat is. Meg amúgy is, jófejek vagyunk :)

Erre mondok egy példát. Nálunk nem a HR szervezi a csapatépítőket, hanem van egy Wellbeing Board, akik ezért felelnek. Bárki mondhat ötletet, hogy mit csináljunk adott hónapban. Voltunk már biciklizni a Duna-kanyarban, túrázni Pomázon, paintballozni, vannak póker-whiskey estek, gaming nightok, éppen, amihez kedvünk van a kockulástól a kimozdulásig, a szakmai eseményektől a családos programokig.

Ha van még valami, amit megosztanál a munkaköröd kapcsán akkor jelezd itt!

Keresünk senior fejlesztőt is, aki szívesen vezetne csapatot. Így olyan pályázók jelentkezését is várjuk, akiknek ugyan nincs vezetői tapasztalatuk, de rendelkeznek a megfelelő készségekkel és ambíciózusak. Nálunk a TTL-ség projekt-függő feladatkör és nem egy pozíció szint. Senior munkatársaink közül választunk vezetőket a projektek élére.

Milyen változásokat hozott magával a rendkívüli helyzet a munkavégzésed kapcsán?

A többség otthonról dolgozik, de aki szeretne, bejár az irodába.

Van valami, amit megtartotok majd a "karanténos" munkavégzésből a továbbiakban is?

Nem valószínű. Mi szeretünk együtt lenni. Megmarad a heti 1 HO, ahogy a karantén előtt is.

Mire vagy a legbüszkébb az elmúlt nehéz időszakból?

Nehezített körülmények között, egy 3 oldalas megfogalmazott igény alapján, kőbevésett deadline-t tartva, egy egész nagyvállalatot érintő termékbevezetést vittünk véghez idén. Tényleg profi a csapat és a nehézségekből csak tanulni lehet. Várjuk, hogy milyen új kihívásokat hoz a jövő év, és kíváncsian várjuk, kik lesznek az új csapattagok. .NET és IAM területen is bővülünk. Haladunk tovább.
 

További cikkek a témában

Kapcsolódó állások
Kapcsolódó cégek