close
Vissza a blogra
Dreamjo.bs
5 perc
március 13.
HR szakembereknek

Tippek a távmunkára való átálláshoz

A koronavírus terjedése miatt többet kell dolgoznunk távolról. Cikkünkkel szeretnénk segíteni a munkáltatóknak, hogy gördülékenyen tudják venni ezt az akadálynak tűnő, ám mégsem ördögtől való változást.

Ha eddig vártatok a megfelelő pillanatra, hogy bevezessétek munkahelyeteken a távmunkát, akkor eljött a ti időtök, ne várjatok tovább. A koronavírus terjedése új kihívások elé állítja a munkáltatókat, és bár jó pár hazai szervezet zökkenőmentesen tudja venni az akadályokat, még mindig jelentős azon cégek száma, akik sosem próbálkoztak távmunkával.

Nem könnyű a helyzete azoknak a munkáltatóknak, akik korábban sosem biztosítottak rugalmas munkavégzést. Nekik ugyanis nincs már idejük letesztelni, hogy hogyan lehetne a leghatékonyabban és gördülékenyebben bevezetni ezt a változtatást. Egyik napról a másikra kell cselekedniük, hiszen a vírus terjedésének megállításáért az egyik legtöbb amit tehetünk az az, ha mind otthon maradunk.

Jogos a kérdés, hogy mégis hogyan lehet ezt kivitelezni egyik napról a másikra. A munkahelyek számára biztosan egyedi megoldásokra van szükség, de a gyors reakció érdekében most inkább érdemes példát venni más, hasonló vállalatokról, akár esettanulmányokból, akár direkt kapcsolat felvételén keresztül.

Segítségként mi is összeírtuk a legfontosabb tanácsainkat

Az első és legfontosabb dolog, hogy ne féljetek a távmunkától, mert az alapvetően egy jó dolog.

Számos kutatásban bebizonyosodott már, hogy a rugalmas munkavégzés lehetősége következtében számottevően nő a munkavállalók elkötelezettsége a munkahely iránt. A munkahelyi elköteleződésnek egyébként kifejezetten az a felállás tesz jót, amikor a kollégák néhány napot az irodában töltenek, néhányat viszont távolról. Ezzel az intézkedéssel nem a csak meglévő munkaerőt tarthatjuk meg, de a munnkaerőpiacon is vonzó munkadók lehetünk.

A SaaStr felmérése szerint a megkérdezett munkavállalók negyede lemondana a fizetése 10 százalékáról, ha cserébe home office-ban vagy távolról is dolgozhatna. A Gallup felmérései alapján a megkérdezettek 54%-a hagyná ott a munkahelyét egy olyan állásért, ami távmunkából is végezhető. A DreamJo.bs-on állást keresők körében is közkedvelt a távmunka és a home office lehetősége: 32 % szerint már alap, 29 %-nak fontos szempont az álláskeresés során és további 24 % ugyan nem tartja prioritásnak, de örülne neki.

Éppen ezért a DreamJo.bs álláskeresőjében külön szűrök állíthatók a home office és távmunka keresésére.

És bár a koronavírus most minden más égető problémáról eltereli a figyelmet, mégse feledkezzünk meg Földünk kritikus állapotáról sem. A nagy irodaházak óriási fogyasztók, és sajnos nehezen zöldíthetők. A távmunka azonban remek ellenszer a túlfogyasztásra.

A kis lelkesítő után, szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy biztosan nem lesz egyszerű a kezdetekben az átállás. De ne ijedjetek meg a nehézségektől. Az ember természetéből ered, hogy kétkedve fogadja a változásokat. A kétségek, ellenállások kezelésére az egyik legjobb mód, ha a vezetőség transzparens marad. Bizalom, nyílt kommunikáció és átláthatóság lesz a sikeres átállás kulcsa.

Ha pedig konkrét akciótervre van szükségetek, akkor a következő lépéseket mindenképpen ajánljuk hozzá

1. Állítsatok fel egy a távmunka menedzselésére dedikált csapatot

Ha van lehetőségetek, akkor olyan tagokat válasszatok, akiknek már van tapasztalatuk korábbról a távmunkában. Ezek az emberek lesznek a felelősek a távmunka okozta kihívások dokumentálásában, a változások követésében, a problémák továbbításában a felelős személyeknek, valamint a megoldási javaslatok felvázolásában.

2. Legyen egy „kézikönyvetek”

Ez lehet akár egy sima google dokumentum is arról, hogy mi hol található, mi hogyan működik, mi szükséges a belépéshez és így tovább. Minden olyan opertív információ legyen elérhető, lehetőleg egy helyen, ami a mindennapi munkavégzéshez szükséges.

3. Kell egy kommunikációs terv is

Gondoljátok végig, hogyan tudtok elérhetőek maradni egymás számára. Az email hosszú távon biztosan nem lesz elég. A Slack egy jó megoldás lehet, azon keresztül telefonálni és fájlokat továbbítani is tudtok. A megoldásotok persze függ a munka típusától és a csapatok létszámától is. Ha a munkahelyen egyébként folyamatosan beszélnetek kell egymással ahhoz, hogy dolgozni tudjatok, akkor lehet, hogy egy videó hívásnak kell majd folyamatosan mennie, amin bármikor egymáshoz szólhattok.

4. Egyszerűsítsetek

A táblázatok, felületek halma helyett próbáljátok minél kevesebb eszközzel dolgozzatok, és minél kevesebb helyre írkáljatok. Segíthethet még, ha ezen felül mindenki vezeti saját maga egy dokumentumban, hogy mikor mivel mit csinált. Ez szokatlan lehet, ha korábban látható és/ vagy könnyen visszakereshető volt az elvégzett feladatunk a munkahelyen, és nem voltunk rákényszerülve arra, hogy dokumentáljuk a munkánkat.

5. Mérjetek gyakrabban

A távmunkára átálláskor még inkább fontos mérhetővé tenni a munkánkat. A tévhitek ellenére a legtöbb munkahelyi esettanulmányban a hatékonyság egyáltalán nem esik le a távmunka hatására, ez azonban függ a munka típusától is.


 

További cikkek a témában

Kapcsolódó állások
Kapcsolódó cégek