Itt vannak az újévi fogadalmak a cégeknek is. Mehet az aktív elemzés, hogy sikerült a lezárt év, és ideje megtervezni, mit szeretnénk elérni a következőben. Többeknek ismerős lehet az ilyenkor gyakori jelenet, amikor a “nagyfőnök” kihirdeti az új céges irányt és célokat, a többiek meg nyugtázzák, hogy “megint nem aludtak el egy meetingen, de majdnem”. A céges célokat a kinyilatkoztatás bár irányba terelheti, de megvalósítani ennyitől biztos nem fogja. Annál inkább segíthet, ha pár alapvető lépést következetesen végigviszünk a tervezésnél és később, az év folyamán is közösen, a kollégákkal együtt.
A 0. lépés - Legyen igényed évet tervezni
Bár optimista vagyok, de naiv nem, így hadd kezdjem a felsorolást azzal, hogy sikeresen csak olyan cél felé tudunk haladni, amiről tudjuk, hogy létezik egyáltalán, és értjük, mit jelent, ha sikeresen teljesült. A folyamat legeleje tehát, hogy a vezető motivált, hogy legyenek friss és releváns célok a cég és a kollégák számára, melyek majd elősegítik, hogy a szekeret közösen és egy irányba húzzuk a következő év(ek)ben is.
Az 1. lépés - Tudd, hogy mi a célod a következő évre
És itt nem feltétlenül egy egyszemélyes előadásról beszélek, ahol a cégvezető reggel felébred megvilágosodott elmével, majd filmbeillő módon beteker a céghez feldúlt állapotban, és az iroda falára sietve lejegyzeteli a világváltó ötleteit. Bár ez is jó kezdet. Ötletek, álmok, hajtóerő hasznos, ha van! Ami azonban ennél egy fokkal komolyabb lépés, az az, hogy tudod, mit akarsz a cégeddel elérni a következő év végére, és miből fogod látni, hogy az teljesült. Hadd hangsúlyozzam ki a második részét a mondatnak, mivel ez az a lépés, ami segít eldönteni már ennél a pontnál, mennyire reális, azaz elérhető a cél. Ha nem látod magad előtt, hogy egy éven belül hogyan nézhet ki, ha nem tartod kivitelezhetőnek már ezen a ponton, csak álmodoznál róla, akkor ez a cél nem az igazi, mást kell helyette nézni.
A 2. lépés - Ne csak álmodozz, tervezz a kollégákkal
Mielőtt elégedetten hátradőlnél, hogy oké, akkor a cél megvan, majd egy meetingen kihirdetem és kész vagyunk, nem, nem vagyunk még kész. Most jön az a lépés, ahol a cég többi vezetőjét, ha kicsi cég vagytok, akkor kulcs kollégáit a cél mellé kell állítani. Én ezt általában egy pár napos workshopon szoktam megtenni, ahol végignézzük a lehetséges projekteket és fejlesztési területeket, mindenki a saját szakterületét képviselve, a “mi kell ahhoz, hogy év végére teljesüljön, ami a célban meg van határozva” kérdésre válaszolva.
A 3. lépés - Bontsátok le projektekre
Ez az egyik legnehezebb, de kifizetődő lépés. Itt már kár lenne feladni. Világos a cél, tudjátok, hol látjátok magatokat év végére, mit értetek a siker alatt, megvan a téma lista, akkor mivel kell foglalkozni, mit kell fejleszteni. Innen már csak egy lépés, hogy ezeket projektesítsétek. Legyen minden témából projekt. Legyen mérhető, a konkrét témában mit fogtok látni a projekt végére, mikor lesz sikeres. Az sem árt, ha van legalább egy projektmenedzser a cégnél, aki ezeket segít - de nem helyettetek definiálni - mérhetővé, követhetővé tenni.
Az utolsó avagy innentől a visszatérő lépés
Rendszeres nyomonkövetés és kiértékelés nélkül nem fog látszódni, jó irányba haladtok-e. Fogadd hát a projektmenedzsert magad mellé, és havonta nézzétek át a vezetőséggel, kollégákkal, hogyan haladnak a témák a cél elérése érdekében, minden sínen van-e, kell-e valamit korrigálni, vagy kell-e valakinek segítség a cél elérése érdekében. Ha havonta végignézitek, de legalább negyedévente, nem fog benneteket meglepetés érni év végén. Plusz ha korrigálni kell, akkor hamarabb meg tudjátok tenni azt.
Az első ilyen kör időigényes és furcsa lesz, ne lepődjetek meg. Lehet, nézeteltérések és viták is lesznek benne, ki mit ért a célok és a sikeres elérés alatt. Folyamatos együttműködés mellett azonban ez a pár lépés egy idő után automatikus lesz, és a következő tervezések is már egymásra épülhetnek, a csapat támogatásával.
Vendégszerző: Laczkó Katalin - IT és általános menedzsment szakember. Az informatika mellett kiemelten foglalkozik vállalati digitális transzformáció be- és végigveztetésével. Fontos számára a nők helyzete az IT-ban, személyes célja, hogy ledöntse a sztereotípiákat ezen a területen.