A Webstar Csoport számára a legfontosabb, hogy az általuk alkotott szoftverek segítsék az emberek életét. Mivel nagyon sokféle, egyedi rendszert fejlesztenek, nagyon eltérő lehet, hogy melyiket hányan használják. Épp ezért a legerősebb hajtóerejük az elégedett felhasználók mosolya, legyenek akár tízen vagy több ezren. Vili, a cég vezető fejlesztő kollégája mesélt nekünk arról, hogy mire számíthatnak a Webstar állásra jelentkezők.
Milyen feladaton dolgozol jelenleg?
Két nagyobb projekten dolgozom jelenleg. Az egyik egy minden magyar állampolgár számára elérhető közszolgálati oldal, ahol lassan 8 éve kezdődött munka. Kihívást okozott, hogy a hosszúra nyúlt fejlesztési idő miatt mind a szervertechnológia – IIS-ről Apache-ra –, mind a futtatási környezet – Windows-ról Linuxra majd konténerbe –, mind a programozás nyelve – PHP-ről Java-ra – megváltozott, ahogy a projekt haladt előre. Az élesbe állás óta a felmerülő igények tervezésében, fejlesztésében és az ügyfelekkel való kapcsolattartásban veszek részt.
A másik projekt pilot fázisban van, a fejlesztés során három szorosan összefüggő alkalmazás készül el, melyet más beszállítókkal együtt fejlesztünk.
Hogyan dolgozol (módszer, technika, helyszín, körülmény, csapatban vagy egyénileg)?
Egyfajta agilis-vízesés módszertant követve, mivel a fejlesztéseket sprintekre bontjuk, és rendszeresen átadjuk az elkészült funkciókat, azonban meg kell felelnünk a követelményeknek és határidőknek.
A vírus előtti időben teljes munkaidőmet az irodában töltöttem, asztali gépem és két monitorom volt. Home office alatt laptopra álltam át, és leszoktam a külső monitor használatáról. A kapcsolatot teljes mértékben Slacken tartom a munkatársakkal, azonban a határidők betartását nem befolyásolja a megváltozott környezet.
Mit csinálsz egy munkanapod során?
Időm nagy része tervezéssel, fejlesztéssel, kódolással telik, azonban sokat egyeztetek ügyfelekkel és munkatársaimmal is különböző kommunikációs csatornákon. Emellett részt veszek a céges best practice-ek kidolgozásában, és ha marad időm, akkor a munkámmal kapcsolatos dolgokat tanulok.
Hogyan kerültél a jelenlegi pozíciódba?
14 éve jelentkeztem a céghez néhány éves webfejlesztői tudással. Először az akkori vezető fejlesztő alá kerültem, és néhány év múlva, ahogy gyarapodott a létszám, megbíztak egy nagyobb projekt vezetésével. Az évek során több projektben is vezető fejlesztőként vettem részt.
Milyen volt beilleszkedni a csapatba?
Az első naptól kezdve közös ebédek során hamar megismertük egymást munkatársaimmal, a jó hangulatú beszélgetések során kialakult kapcsolat a munka során hasznosnak bizonyult.
Mennyire látsz bele a cég működésébe (transzparencia)?
A hozzám kerülő projektek előkészítése során már az induláskor rálátásom van a keretekre, a havi Teltházon pedig – ahol mindannyian összegyűlünk élőben és online – minden futó céges projektről és egyéb, a működésünket érintő dologról szót váltunk.
Honnan érkeznek az ötletek?
Azokon a projekteken, amiken dolgozom, az ügyfelek határozzák meg, mit szeretnének. Mi abban segítünk, hogy amit elképzeltek, hogy lenne legjobban megvalósítható. A múltbeli tapasztalataink és a jelenlegi trendek alapján javaslatot teszünk a megoldásra, és az ügyféllel közösen dolgozzuk ki a részleteket. Sokszor ebben a fázisban derül ki, hogy mennyire működőképes az eredeti ötlet, és ilyenkor tudunk együtt valami jobbat kitalálni.
Mit szeretsz legjobban a munkádban?
Több dolgot is, mindegyiket más miatt. Az egyes részfeladatokban való kutatást, elmélyülést azért, mert szeretek tanulni, új dolgokat megvalósítani, a páros – vagy inkább közös – programozást, mert inspiráló számomra, és az ügyféllel való termékeny kommunikációt, amikor megtaláljuk a megoldást egy nehéz problémára.
Hogyan követed/vezeted a feladataidat?
A céges Redmine-t használom erre. Az alap Redmine-hoz rengeteg apró kiegészítést írtunk, ami kiküszöböli a hiányosságait, így még könnyebb a feladatok adminisztrálása.
Mi volt a leghasznosabb szakmádba vágó könyv, és mit olvasol most?
Nem programozásról szóló könyv, mégis szorosan kapcsolódik a szakmánkhoz: Raymond Smullyan: Mi a címe ennek a könyvnek?, mely fejtörők segítségével fejleszti a logikus gondolkodást, és ismertet meg néhány paradoxonnal. E tapasztalatok jól jönnek a fejlesztés során, ha bonyolult folyamatokat kell modellezni. Most Douglas Hofstadter Gödel, Escher, Bach című könyvét olvasom, mely több ponton kapcsolódik Smullyan könyveihez.
Mi a legnagyobb tanulság, amit a jelen munkahelyeden tanultál?
Hogy a lehetetlen feladat csak addig létezik, amíg le nem fejlesztjük, és ha valamihez alkalmazkodnunk kell, arra nem korlátként, hanem keretként tekintünk.
Miért jelentkezzen hozzátok valaki?
Mert nálunk a munka során nem csak dolgozni kell, hanem lehetőség van a fejlődésre, tanulásra, csapatépítésre és szórakozásra is.
Szerinted miért jobb itt dolgozni, mint máshol?
Mert a munkánk nem unalmas, sok a kihívás, az ügyfelek elégedettek velünk. Elismerjük és támogatjuk egymást feladataink során. A közös programok jó hangulatúak és emlékezetesek.
Milyen változásokat hozott magával a rendkívüli helyzet a munkavégzésed kapcsán?
Home office-ra váltottam, így megváltozott a kapcsolattartás a munkatársaimmal – az ügyfelekkel kevésbé, hiszen velük eddig is többnyire távolról kommunikáltam.
Van valami, amit megtartotok majd a "karanténos" munkavégzésből a továbbiakban is?
A csapat egy része home office-ban marad, egy része az irodában dolgozik, egy része pedig hol így, hol úgy. Cégünk mindhárom munkaformát támogatja, a csapat bővítést pedig nem korlátozza már az iroda mérete.
Mire vagy a legbüszkébb az elmúlt nehéz időszakból?
Több, határidős munkát is időben szállítottunk a megváltozott körülményekben is, bizonyítva az alkalmazkodóképességünket.