close
înapoi la blog
Smid Attila
8 minut
26 octombrie
Pentru specialiști HR

Munkaerőtoborzás játékosan - miért érdemes élni a gamification eszközével?

A játékról mindenkinek a szórakozás jut eszébe. Vajon van helye a játéknak komolyabb területeken? Hatékonyabban meg tudjuk ilyen módon szólítani a célközönségünket?

A játékról mindenkinek a szórakozás jut eszébe. Vajon van helye a játéknak komolyabb területeken? Mi történik, ha játékos elemekkel ötvözünk egy olyan terméket, amiről elsőre nem is gondolnánk, hogy ez beleférhet? Hatékonyabban meg tudjuk ilyen módon szólítani a célközönségünket?

Mindenki szeret játszani

A kötelező feladatok és a napi rutin mellett megvan az igényünk az önfeledt kikapcsolódásra. Ez a jelenség még az állatvilágban is megfigyelhető. A számítógépek elterjedésével, majd az okostelefonok térhódításával a játékok új platformokra kerültek. A pc-s játékokról először a megszállott gamerek jutnak eszünkbe, akik éjszakákon keresztül maxolják ki az éppen kedvenc játékukat. Pedig hatalmas tábora van a casual gamereknek is. Ők jellemzően az egyszerűbb, nem nagy időigényű játékokat kedvelik. Korosztály és érdeklődési kör szerint nagy területet fed le ez a közösség.

okostelefon, mobil, mobiltelefon, játék, gamification, platform

Az online játéktér kialakulása izgalmas lehetőségeket szült

Gyakorlatilag új iparág lett a játékelemek beépítése különböző folyamatokba. Ez a szakág a “gamification” nevet kapta. Elsősorban marketing területen használják ki azt, hogy ezzel érdekesebbé tehetik a termékeket és szolgáltatásokat, és elkötelezettebbé a fogyasztókat.

A felhasználási területek száma azonban végtelen: működik akár egy új termék bevezetésénél vagy éppen egy meglévő szolgáltatás hűségprogramjával ötvözve. Jelen van az  az élet legkülönbözőbb területein, gondoljunk például a futóknak készült applikációkra.

Ráadásul kisebb funkciókra is jól alkalmazható. Ez lehet egy webshop rendelés folyamata, vagy a felhasználói profil kitöltésének ösztönzése, vagy állásra való jelentkezés élményének növelése. Ezekben az esetekben sokszor fel sem tűnik elsőre, hogy játékelemeket szőttünk a folyamatba.

szavazás, szerethető munkahelyek, szerethető munkahelyek verseny, szerethető munkahelyek díj

Miért szeretnek játszani az emberek?

Elsősorban ezt kell megfejtenünk ahhoz, hogy a legegyszerűbb játék is jól működjön. Fontos alapelv az, hogy mindenkit más motivál. Ha ezt elfogadjuk, akkor egy lépéssel közelebb kerülünk a megoldáshoz. Nézzünk néhány példát.

A versengés mint mozgatóerő

Vannak, akik imádnak versenyezni. Őket az fogja mozgatni, hogy a ranglisták elején szerepeljenek és ezt meg tudják mutatni másoknak. Mindent megtesznek azért, hogy a legtöbb pontot gyűjtsék, erre nem sajnálják az idejüket. Mások inkább saját maguknak szeretnének bizonyítani. Az eddig elért rekordjuk megdöntése viszi előre őket.

játék, gamification, férfi, sakk, logika, játszma, toborzás, verseny, versengés, gondolkodás

A kíváncsiság mindenkiben megvan

A bennünk lakozó kíváncsiság is olyan tényező, amire lehet alapozni. Gyakori játékelem a szintlépés. Ez egyben a kitartás és a teljesítmény jutalmazása. Emellett remek húzóerő az, hogy a résztvevő kíváncsi arra, mi fog történni a következő mérföldkő elérésekor. Az “easter egg” kampányok is erre építenek. A legmeglepőbb helyekre elrejtett apró meglepetések előhozzák a bennünk rejlő kíváncsi gyermeket.

A birtoklási vágy

A megszerzett javak nagyban meghatározzák az életminőségünket. Egyben a társadalmi státuszunkat is. Nincs ez másként a virtuális jutalmakkal sem. Egy játékban megszerzett különleges fegyverért sokan heteket képesek küzdeni. Vagy egy hűségprogramban az áhított cél eléréséért is néha köveket mozgatunk meg. A legegyszerűbb dolgok is jól működhetnek. Ha lehetőséget adunk egy jelvény megszerzésére a leglelkesebb rajongóinknak, amit ráadásul mások is látnak, sokan mindent (is) megtesznek majd érte.

A veszteség elkerülése

Néhány alkalmazás azzal bírja rá a felhasználóit a rendszeres használatra, hogy úgynevezett széria rendszert vezet be. Bizonyos időközönként aktivitást kell mutatni, vagy a hosszú idő alatt felépített széria elvész. Alapvető ösztön, hogy szeretnénk elkerülni a veszteségeket, emiatt is működik jól ez a szisztéma. Hasonló viselkedésre alapoz a webshopokon alkalmazott időszakos ajánlat is. Tegye fel a kezét, aki vásárolt már azért, mert nem akart lemaradni egy néhány órán át tartó remek akcióról!

Legyen ok az aktivitásra!

Fontos feladat, hogy fogalmazzuk meg világosan, miért is tartson velünk a célközönség. Nem elég az élvezetes játékélmény, okot kell adni, hogy az emberek rendszeresen időt töltsenek az alkalmazásunk használatával. Gyakran hozott példa, hogy a népszerű játékok egy részénél meg kell menteni a világot valamilyen módon. Ez a magasztos cél akkor is erős mozgatórugó, ha éppen nem túl szórakoztató, repetitív feladatokat kell napról-napra végezni.

gokart, verseny, versengés, játék, sebesség, vezetés, toborzás, gamification

Remek példa egy népszerű navigációs applikáció működése. Itt tömegek jelentenek baleseteket, elakadásokat azért, hogy közösen jobbá és gyorsabbá tegyék a közlekedést.

Kereskedelemből hozott példával hatásos a közösségi jótékonykodás társítása is a termékünkhöz. Ilyen például az, ha egy adott feltételeket teljesítő vásárlás regisztrációjával a többi résztvevővel együtt pontokat gyűjthetünk, amiből mondjuk egy kiválasztott iskola hasznos eszközt kap.

A közösség ereje

A fenti példákban szerepel több olyan, amelynek segítségével nem érzi magát egyedül a résztvevő. A ranglistákon láthatja a többiek aktivitását. Idővel ismerősek lesznek a visszatérő nevek. Ha adunk alkalmat az interakcióra, akkor mélyebb kapcsolatok is születhetnek, ami miatt visszatérnek az emberek. Hallottam már olyan esetet, hogy boldog házasság lett egy játékban indult chatelés következménye.

Emlékezzünk az útvonaltervező alkalmazás példájára. Láthatjuk a többiek visszajelzéseit, megerősíthetjük azokat. Így máris nem érezzük magunkat egyedül az autónkban, mert egy közösséggel együtt tevékenykedhetünk.

Hogyan segíthet ez a munkaerő toborzásban?

A passzív álláskeresőket nem könnyű rávenni arra, hogy rendszeresen böngésszék az aktuális munkalehetőségeket. Emiatt nehézségbe ütközhet az a cég, aki meg szeretné ismertetni velük magát. Pedig lehet, hogy érdekes és értékes információkat tudna átadni a potenciális jelölteknek, akikből idővel állásra jelentkezők is válhatnak.

Ezt hidalhatja át a toborzás és a játék ötvözése. A munkavállaló játéklehetőséget kap, ami ha önmagában eléggé szórakoztató és hasznos a számára, akkor felkelti az érdeklődését a szervező felé és elkötelezettséget eredményez.

A játék folyamatába jól beilleszthetők a tematikába illeszkedő releváns álláshirdetések. Rendszeres visszatérés esetén előbb-utóbb érdekes lehet az állásajánlat a résztvevők egy részénél. Mindez magasabb szintre emelhető versenyek, bajnokságok beiktatásával. Ennek segítségével a munkaadó cég be tudja mutatni magát szponzorként, így építve a brandjét a munkavállalók felé. A résztvevők pedig megmutathatják a tudásukat egy speciális területen és ki tudnak emelkedni a tömegből. Emellett értékes nyereményekkel gazdagodhatnak a szponzor cégeknek köszönhetően. Ez igazi nyertes helyzet - win-win szituáció - mindkét fél számára.

Egy ilyen rendszer kialakítása tapasztalatot és sok száz fejlesztési órát igényel. A DreamJobs létrehozott egy könnyen testreszabható játék felületet DevChallenge néven. Ennek segítségével a munkaadó cégek minimális ráfordított idővel el tudnak indítani egy kvízversenyt vagy bajnokságot, amelynek során több ezer szakmai kérdésből választhatnak megfelelő témát, és egy hónapos kampány során játékos formában mutathatják meg magukat.

Mai multe articole

Joburi similare
Companii asociate