close
înapoi la blog
Dreamjo.bs
6 minut
29 noiembrie
Lovable Workplaces

Startup vagy multi? Legyen mindkettő!

A DreamJo.bs felmérése alapján az álláskeresők 52%-a startupnál dolgozna szívesen. Vajon mihez kezdenek ezután a nagyvállalatok? Az Unilever már készen áll egy új korszakra.

A DreamJo.bs felmérése (2019) alapján az álláskeresők 52%-a startupnál dolgozna szívesen, és mindössze 28% választana egy nagyvállalati munkakörnyezetet. 15 évvel ezelőtt szinte mindenki egy nagymenő multinál akart dolgozni, mára azonban sokan kiábrándultak a multinacionális légkörből. A nagyvállalatoknak ettől függetlenül nem kell kétségbeesniük, hiszen még ma is számos előnyt nyújtanak munkahelyként, némi innovációval pedig könnyedén visszanyerhetik egykori bájukat. A változni vágyók figyelmébe ajánljuk az Unilevert, ahol nincs hiány inspirációból.

A magyarországi Unilever 2018-ban úgy döntött, hogy nem mond le arról a jelentős 52%-ról sem, akik egy startup cégnél képzelik el a hétköznapjaikat, ezért létrehozta az UniLeaps nevű programot. Az UniLeaps az Unilever házán belüli startup projekteket jelenti, ami lehet bármilyen Unileverhez kapcsolódó kezdeményezés, amire bárki önként jelentkezhet, ha szeretne kilépni a multinacionális vállalat komfortzónájából.

A programot elsősorban egy lokális igény hívta életre, miszerint a munkavállalók változatosabb szerepkörökre, új készségek és tapasztalatok elsajátítására vágytak. Az ötletet pénzügyes, marketinges, és sales-es kollégák együtt dolgozták ki, az Unilever központjából eredő UniLeaps program keretében.

Emellett egy edukációs szándék is közrejátszott a létrejöttében, mégpedig az agilis módszertanok megismertetése. Az agilitás iránti érdeklődés globális szintű, az Unilever 2021-re a teljes agilis tranzíciót tervezi.

A programról:

Tavaly és idén is 4-4 csoport indult el egy-egy ötlettel, amit a felsővezetők a startup szemléletnek megfelelően, egy nagyvállalathoz mérten rendkívül kis összeggel is megtámogattak. A projekt alatt a résztvevők szabad kezet kapnak az ötleteik megvalósításában; a cél, hogy 3 hónap után prezentálják eredményeiket a vezetőség előtt éppúgy, mintha egy igazi investor pitch-re vinnék a projektjüket. Az ígéretes kezdeményezések legjobbjai tovább jutnak, és további anyagi támogatást kapnak a megvalósulásra.

A programban résztvevő lelkes munkavállalók körülbelül heti 8 órát fordítanak a startup projektre, akár az általános munkaidőn belül, és semmilyen anyagi juttatást nem kapnak cserébe. A motivácót ebben az esetben a kreativitást igénylő feladatok, a fejlődés, a valódi értékteremtés és az alkotás öröme jelenti.

Az Unilever pénzügyi munkatársa, Bányay Marcell, aki nem mellesleg a program kereteit meghatározó csapat egyik tagja, leginkább azt élvezi a startup projektben, hogy gyorsabban és sok esetben olcsóbban juthat hozzá a releváns információhoz:

„Egy kicsit mindenkiből piackutató lesz, és megpróbál a fogyasztók fejével gondolkodni. Tavaly például a Dove márka kapcsán interjúztunk 30 és 40 év közötti nőkkel a fogyasztói igényekről, mindezt az iroda falait elhagyva, egy belvárosi helyszínen. A kötetlen kereteknek köszönhetően rengeteg hasznos információt kaptunk.”

Marcell annak is örült, hogy megismerhette az agilis módszer alapjait, és ki is próbálhatta a gyakorlatban azokat. A programban való részvétel egyik feltétele ugyanis egy két napos képzés elvégzése, amit maga az Unilever ügyvezetője tart.

Németh-Harmati Gréta, az Unilever Employer Branding szakértője szerint a program a különböző osztályok közötti együttműködést és megértést is elősegíti.

„Egy-egy startup csoporthoz tartozva nem pénzügyesek, HR-esek vagy marketingesek vagyunk, hanem egyszerűen csak olyan emberek, akik a legjobb képességeik és tudásuk szerint együttműködve igyekeznek valódi értéket megvalósítani a szervezet számára.”

Gréta hozzátette, hogy számukra nem csak az eredmény, hanem maga a folyamat is fontos, amiben elsajátíthatják az agilis szemléletmódot. A tavalyi projektekből egyet engedett tovább az Unilever, ez azonban korántsem jelenti azt, hogy ne lett volna relevanciája a többi ötletnek:

„Nagyon tanulságos számunkra, amikor a folyamat végére mi is látjuk, hogy miért nem valósultak meg korábban ezek az elsőre nagyon jónak tűnő ötletek. Az agilitás lehetővé teszi, hogy viszonylag rövid idő alatt eljussunk arra a pontra, ami feltárja az akadályozó tényezőket.”

Alapvetően önszerveződő csapatok dolgoznak egy-egy startup projekten, ami az eddigi munkafolyamtokhoz képest szokatlan felállás, ezért az Unilever ügyelt arra, hogy a csapatok megfelelő támogatást kapjanak, például a kijelölt mentorokon keresztül. A változatosságot azonban mindenki másképp éli meg:

„Valakinek felüdülés elrugaszkodni a tradicionális megoldásoktól, viszont van, akinek ez egy ingoványos terep. Minél régebb óta dolgozik itt valaki, annál nehezebb az átállás. Néhányunk számára saját ötleteket, gondolatokat vállalni is újdonság lehet.” – mesélte Gréta.

Az Unilever munkatársai arról is meséltek nekünk, hogyan változott meg a startupokról alkotott véleményük:

„Nem gondoltuk volna, hogy ilyen komoly módszertan áll egy-egy startup működése mögött, és hogy ekkora felelősségvállalást jelent egy projekt úgy, hogy nem áll mögötted egy globális szervezet, aminek kidolgozott eljárása van a legtöbb megoldandó feladatra. Ez a tapasztalás nagyon jó volt arra, hogy ledöntse a babzsákos, csocsóasztalos prekoncepciókat.”

Mai multe articole

Joburi similare
Companii asociate