A MiniCRM egy felhő alapú rendszer, amely megoldást szolgáltat sikeres magyar és külföldi cégek számára. Segítenek egy rendszerbe gyűjteni az új online/offline érdeklődőket, finomhangolni az értékesítési folyamatokat, csökkenteni a napi adminisztrációs terheket automatizált feladatkiosztással és maximalizálni az ügyfélkezelés színvonalát. A MiniCRM-es mindennapokba Tamás és Albi - a cégnél frontend fejlesztő pozíciót betöltő kollégák - engedtek nekünk bepillantást nyerni.
Milyen feladaton dolgozol jelenleg?
Tamás: Jelenleg a Microsoft Outlook-ba fejlesztek egy add-int, ami lehetővé teszi, hogy ügyfeleink közvetlenül a levezelőzőből tudjanak csatlakozni a MiniCRM-hez és tudjanak új adatlapokat felvenni vagy már meglévőkre emailt archiválni.
Albi: Jelenleg egy feature kiegészítésén dolgozok, amely lehetővé teszi a felhasználónak azt, hogy ha a rendszeren belül egy projekteket szeretne másolni, akkor azt kibővített beállítási lehetőségekkel tudja megtenni.
Hogyan dolgozol (módszer, technika, helyszín, körülmény, csapatban vagy egyénileg)?
Tamás: Scrum módszertan alapján dolgozunk, főleg csapatban. Ez persze nem azt jelenti, hogy mindent együtt csinálunk, inkább azt, hogy igyekszünk a feladatokat szétszedni kisebb egységekre, amit aztán önállóan csinálunk, szükség szerint a többiekkel szinkronban, folyamatos kommunikációval. Proaktívan segítjük egymást, van pair programming is. A járvány miatt jó ideje otthonról dolgozunk, sok videóhívással, ami eddig is az életünk része volt, mivel a csapat egy része Magyarországról, a másik pedig Romániából dolgozik.
A gépem egy 2019-es MacBook Pro I9-es procival, 32 GB ram, van hozzá egy 4k-s, 28 colos külső monitor is. A technikai feltételek adottak.
Albi: Scrum módszertanban dolgozunk, home officeban, csapatban, de ugyanakkor önállóan egymást támogatva, segítve.
Mit csinálsz egy munkanapod során?
Tamás: Reggel 8:45-kor átnézem a logokat, hogy történt-e valami, ami azonnali beavatkozást igényel. 9:00-tól tartunk egy rövid stand up-ot közösen, ahol szinkronizáljuk a feladatokat, megbeszéljük, hogy aznap, ki, mit csinál, mit csinált meg előző nap és van-e elakadás. Ezután elkezdek azon dolgozni, amit aznapra vállaltam. Napközben vannak meetingek (pl. Refinement, kick-off, demo), amik a scrum metodikához tartoznak.
Albi: A scrum sajátosságai miatt ez eltérő, mondhatni nem egyhangúan ugyanúgy telik minden nap, de általánosságban a napom az elmúlt 1 napban előjött logok átnézésével indul, majd egy gyors stand-up meetinggel, amin a teljes csapat részt vesz. Ezek után pedig az adott napra vállalt feladat végrehajtásával, ami lehet új funkció fejlesztése, meglévő bugok javítása stb.
Hogyan kerültél a jelenlegi pozíciódba?
Tamás: Az én esetem érdekes és egyúttal mutatja, hogy miért jó itt dolgozni. 5 éve tesztelőként kerültem a csapatba, fejlesztői tudás nélkül, a user-t képviselve. Felmerült, hogy sok tesztesetet lehetne automatizálni, amihez megkaptam a szükséges időt és bátorítást. Ekkor kezdtem el foglalkozni programozással, Javascripttel, DOM manipulálással. Annyira megtetszett, hogy szabadidőmben elkezdtem tanuló projektekkel foglalkozni, egyre több kérdést tettem fel a fejlesztőknek, akik mindig készségesen segítettek. Egyszer jött egy nagyobb frontendes feladat, amihez ember kellett, aki elvégzi és ekkor megkaptam a lehetőséget.
Albi: Dreamjobs-on keresztül jelentkeztem a céghez, mivel nagyon szimpatikus volt a profilja, mentalitása illetve a teljes összkép, ami kialakult bennem a látottak alapján. A több körös felvételit, interjúkat teljesítve elfogadtam az ajánlatot és így bekerültem az adott pozícióra.
Milyen volt beilleszkedni a csapatba?
Tamás: Ez 5 éve sem jelentett különösebb problémát, mivel nyitott, befogadó közegről van szó. Azóta a helyzet még jobb lett, rájöttünk, hogy bizonyos soft skillek elengedhetetlenül fontosak a tudás mellett. A csapat bővítésekor különösen odafigyelünk arra, hogy a leendő kolléga nyitott, proaktív, segítőkész, pozitív kisugárzású legyen és jól kommunikáljon.
Albi: Annak ellenére is, hogy teljes home officeban dolgoztunk, semmi akadálya nem volt, mindenki készségesen válaszolt a kérdéseimre online, videó meetingek közben is. Már másfél hónap után teljesen olyan érzésem volt, mintha több éve a csapat tagja lennék és senki nem tűnt idegennek, ismeretlennek. A másik oldalról is ugyanezeket a visszajelzéseket kaptam :)
Mennyire látsz bele a cég működésébe (transzparencia)?
Tamás: Tudok mindenről, amiről szeretnék. Az irodában folyamatosan látunk bizonyos adatokat a falon, mint egy tőzsdén. Emellett home office időszak alatt is rendszeresen vannak meetingek, amikor a menedzsment beszámol a jelenlegi helyzetről és válaszol a kérdéseinkre. Ez egy olyan munkahely, ahol a menedzsment nem egy elefántcsont toronyban ül, hanem mindenki elérhető, bármikor ráírhatok a vezérigazgatóra, ha kérdésem van.
Albi: Amennyire szeretnék, teljes mértékben. Havonta van lehetőségem anonim módon bármilyen kérdést feltenni, melyeket az egész cég előtt megválaszol a vezetőség egy teljes meeting keretében.
Honnan érkeznek az ötletek?
Tamás: Ötletek bárhonnan jöhetnek, sőt jöjjenek! Szeretjük, ha usereinktől jönnek problémák, igények, de nem konkrét megoldási javaslatok. Az érintettek hozzátehetnek az igényekhez és ötletelhetnek rajtuk: Customer Success csapat, menedzsment, Product owner. Főleg a fejlesztő csapat az, aki egy-egy problémára megoldást ad. Nem kötött specifikáció alapján fejlesztünk, hanem megoldásokat igyekszünk szállítani.
Albi: A termékkel kapcsolatos ötletek érkezhetnek belső körből is tesztelés/használat során egyaránt, illetve meglévő ügyfeleinktől, akik napi szinten használják a rendszerünket.
Mit szeretsz legjobban a munkádban?
Tamás: A változatosságot, ami fejlődési lehetőséget és szellemi kihívást is jelent. Van, hogy kicsit backendezek vagy az integrációkkal foglalkozom, máskor pedig a mobil app-on dolgozom. És akkor még nem beszéltem arról, hogy én jogot végeztem, szóval, ha a számlázót fejlesztjük, egy kicsit még jogászkodom is!
Albi: Szinte sosincs pontosan két egyforma feature, két egyforma megoldatlan probléma. Minden újonnan lefejlesztendő funkciót, amit majd szeretnénk integrálni a már régebb óta létező rendszerbe, más és más módon kell megközelíteni. Ez az, ami izgalmassá és változatossá teszi a fejlesztést a MiniCRM-nél.
Hogyan követed/vezeted a feladataidat?
Tamás: Most a Jira-t használjuk erre, de jelenlegi is fejlesztjük a MiniCRM projekt menedzsment termékét, ami hamarosan eljut arra a szintre, hogy ki tudjuk vele váltani a Jira-t.
Albi: Ebben jelenleg a Jira nyújt segítséget nekünk.
Mi volt a leghasznosabb szakmádba vágó könyv, és mit olvasol most?
Tamás: Az Essential Scrum: A Practical Guide to the Most Popular Agile Process című könyvet mindannyian olvastuk a csapatban, hogy egy nyelvet beszéljünk, ha scrum-ról van szó.
Most Dan Abramov https://overreacted.io/ blogját olvasom, rengeteget lehet belőle tanulni.
Albi: Én könyvek helyett videó/szöveges formában létező, más szakmában bizonyított fejlesztők által összerakott oktatóanyagokból tanulok. Jelenleg mobil fejlesztéssel kapcsolatos oktató anyagokból tanulok.
Mi a legnagyobb tanulság, amit a jelen munkahelyeden tanultál?
Tamás: Megfelelő környezetben a tanulni akarás, a fejlődés és proaktivitás kifizetődő. Ez alatt nem feltétlen csak az anyagiakra gondolok, hanem a sikerélményekre.
Albi: Teljes home officeban is képes a csapat 100%-ban együttműködni és nagyon szép eredményeket elérni :)
Miért jelentkezzen hozzátok valaki?
Tamás: Ha valaki tele van ötletekkel, tenni akarással – és képes megérteni bizonyos korlátokat, valamint beilleszkedni a csapatba – akkor itt megvalósíthatja magát.
Albi: Ha szeretne tanulni, fejlődni és egy remek csapatban dolgozni, akkor itt a helye.
Szerinted miért jobb itt dolgozni, mint máshol?
Tamás: Nem igazán tudom, milyen más fejlesztő csapatban dolgozni. Itt olyan, amit elmondtam és én nagyon szeretem.
Albi: Az összehangolt csapat és a nyugodt, békés környezet miatt.
Ha van még valami, amit megosztanál a munkaköröd kapcsán akkor jelezd itt!
Tamás: Pár szót ejtenék a szakmai részletekről. Greenfield projektek frontendjéhez Typescriptet, React library-t és az ehhez tartozó ökoszisztémát használjuk: Redux, Saga stb. Ugyanakkor a MiniCRM már 10 éves, szóval régebbi technológiák is előfordulnak: Knockout.js, JQuery, Smarty stb.
Milyen változásokat hozott magával a rendkívüli helyzet a munkavégzésed kapcsán?
Tamás: A legfontosabb az, hogy home office-ba vonultunk. A fejlesztő csapatnak ez nem okozott különösebb gondot, mert a csapat fele Kolozsváron van és az irodában is teljesen természetes, hogy folyamatos a kommunikáció Kolozsvárral az fali TV-n keresztül, szóval a videó meetingek nem voltak újdonság.
Albi: Átálltunk otthoni munkavégzésre, amely jár némi előnnyel és hátránnyal is.
Van valami, amit megtartotok majd a "karanténos" munkavégzésből a továbbiakban is?
Tamás: Valószínűleg többet leszünk home office-ban, főleg azokon a napokon, amikor valakivel pair programming van Kolozsvárról.
Albi: Az irodába való bejárás munkavégzés gyanánt nem lesz kötelező egyáltalán, valószínűleg többet fogunk dolgozni otthonról, mint előtte.
Mire vagy a legbüszkébb az elmúlt nehéz időszakból?
Tamás: Arra, hogy a cég és azon belül a fejlesztő csapat is könnyen átállt és talán még nőtt is a produktivitás.
Albi: Az elmúlt negyedévekben nyújtott teljesítményünkre, az otthonról való munkavégzésre való átállás akadálytalan legyőzésére. :)