close
Back to the blog
Dreamjo.bs
4 minute(s)
July 19
For HR professionals

Állásinterjú helyett vakáció - Tényleg uborkaszezon lenne a nyár?

Városi legenda lenne csupán, hogy nem keresnek az emberek állást nyáron? Utánajártunk a témának és rátaláltunk néhány magáért beszélő adatra, példára.

Városi legenda lenne csupán, hogy nem keresnek az emberek állást nyáron? Tényleg érdemes befagyasztani az álláshirdetéseket a nyári hónapokra? Vajon van alapja az uborkaszezonnak vagy csak üres feltételezésekre épül? Utánajártunk a témának és rátaláltunk néhány magáért beszélő adatra, példára.

A megkérdezettek 96%-a keres állást a nyáron, derül ki a DreamJo.bs nem reprezentatív felméréséből. 71 %-uk aktívan és sürgősen még 28 % nem sürgősen, de keres állást a nyáron. Leginkább állásportálokon keresik az új munkahelyet, de mellettük jelentős álláskeresési felület még a LinkedIn és azt követően a Facebook is. 

A Profession adatai szerint 2019 első félévében 17%-kal több volt az álláskereső, mint tavaly ugyanebben az időszakban. Ezt a tendenciát figyelembe véve idén nyáron magasabb jelentkezői számra számíthatunk, mint tavaly ilyenkor.

A beszédes számok ellenére a munkaadók mégis uborkaszezonként címkézik fel a nyári időszakot az álláskeresések szempontjából. Az álláskeresők és a munkaadók részéről egy kölcsönönös beletörődés tapasztalható. A munkáltatók úgy gondolják, az emberek nem keresnek nyáron állást, mert nyaralnak, a munkavállalók pedig hasonlóan azt gondolhatják, hogy a recruiterek, HR-esek szabadságon vannak, emiatt biztos kevesebb állásból válogathatnak. 

Valóban a nyár a hosszabb szabadságok aranykora, és tényleg más tempóban működhetnek emiatt a szervezetek, ezért mindenképpen megváltozott munkafolyamatokra számíthatunk, azonban nem kizárólagosan csak lassabbakra. Van, hogy éppen a nyári szabadnapok sürgetik meg a kiválasztási folyamatokat, vagy éppen az állásra való jelentkezést, hogy még a nyaralás előtt elintézhessék a munkavállalók a fontos tennivalóikat.

A munkavállalók nyaralására valamiért egy végeláthatatlan időszakként tekintünk, pedig lássuk be, átlagban egy hét szabadságról beszélünk, ami maximum kétszer fordul elő egy nyáron. Szó sincs arról, hogy emiatt akár egy álláshirdetés, egy kiválasztási folyamat vagy esetleg egy munkakeresés végleg leálljon. Úgy vagyunk ezekkel a szabadságokkal, mint amikor télen leesik 2-3 cm hó és máris nem járnak a vonatok, és mindenki csak értetlenkedve kérdezi, hogy vajon miért nem.

A nyári körülmények, a hiedelmekkel ellentétben, sokkal inkább a hatékonyság irányába terelik az embert - leszámítva persze az elviselhetetlen kánikulákat. A munkavállalók nyáron jellemzően rugalmasabbak. A hosszabb nappalok, az emelkedett számú napsütéses órák, a szabadnapok és a pihenők feltöltik, energetizálják az embereket. Ezért is, és persze a már említett 96% miatt is érdemes a nyárra úgy gondolni, mint egy teljes értékű toborzási és kiválasztási folyamatra.

Egy vállalat pénzügyi ciklusa természetesen hatással van a recruitment folyamatokra. A legtöbb cég pénzügyi élete úgy befolyásolja a toborzást, hogy a megmaradt kvótákat rendszerint nagyobb iramban használják el az év végén, amiből aztán látványos jelentkezési szám és új felvétel mutatkozik az év elején, főleg január-februárban. Ehhez igazodnak maguk az álláskeresők is. Ez a körforgás azonban úgy alakítja tovább az évet a nyitott pozíciók szempontjából, hogy az év eleji bumm után egy egyenletes csökkenés látható az álláshirdetések számában. Ezért nyáron valóban kevesebb állás közül válogathatnak a munkakeresők, mint korábban. Az álláskeresők az aktuális lehetőségekhez alkalmazkodnak, ez viszont még nem jelenti azt, hogy ha lenne több álláslehetőség, akkor nem jelentkeznének azokra, sőt.

Vannak olyan álláskeresők, akik kimondottan a nyári időszakot tartják ideálisnak a munkahelyváltásra. Meglovagolva azt az általános tévhitet, hogy nyáron kevesebb a jelentkező, úgy hiszik, nagyobb versenyelőnyre tehetnek szert a kiválasztási folyamatban a kevesebb versenytárs által. Néhányuk pedig egyszerűen csak ilyenkor érzi azt, hogy elegendő ideje és energiája van egy új állás megpályázására.

Milyen állásoknak kedvez leginkább a nyár?

Junior, belépő pozíciók

A friss diplomások, az újonnan végzettek legaktuálisabb időszaka az álláskeresésre a nyár. Még ha egy kis pihenést terveztek is maguknak a záróvizsgák után, szeptember elsejétől már mindenki az újdonsült íróasztalánál szeretne ülni, hogy beizzíthassa a karrierjét.

Gyakornoki pozíciók

Egyre több diák vállal gyakornoki munkát a tanulmányai mellet és már nem csak az utolsó félév kiváltsága a diákmunka. A diákoknak szintén a nyár kedvez leginkább az álláskeresésre, hiszen ilyenkor a vizsgáktól, beadandóktól mentesülve tudnak koncentrálni a pályázataikra.

Rugalmas munkaidőt, távmunkát, home-office lehetőséget kínáló pozíciók

A szentháromság, ami mindenkor nagyot szól, de nyáron a legnagyobbat. Ha esetleg mégis sokan tartoznának abba a csoportba, akiket lekorlátoz a nyaralás a munkahelyváltásban, akkor a szabad időfelhasználásukat biztosítva egy remek alternatívat nyújtható nekik.

Relokációt igénylő pozíciók

Önmagukban mindig nehézkesek a költözést igénylő munkahelyváltások, de ha valamikor, akkor nyáron szívesen beadjuk a derekunkat a dobozolásnak. A családosok életében szinte csak a nyáriszünet jöhet szóba, hogy minél gördülékenyebb lehessen az intézményváltás a gyermekeik számára.

Szerencsés még nyáron feltölteni az üres pozíciókat akkor is, ha ősztől egy újabb húzós időszak várható a szervezet életében. Érdemes még a nagy hajrák előtt integrálni az új csapattagokat, ha nem szeretnénk, hogy magas legyen a próbaidők alatti felmondások száma. 

Mi segíti még a jelentkezést nyáron?

Amellett, hogy a nyaralások, pihenések által mindenki a jobb formájában van, számításba jöhetnek még más támogató tényezők is. Nyáron például virágzik az úgynevezett networking, azáltal, hogy az emberek sokkal több szabadtéri, szociális programra járnak el, ahol új kapcsolatokra tehetnek szert. Ezek a programok nem csak azért jelentősek, mert új hirdetési felületet jelentenek a cégeknek (strandok, fesztiválok, közösségi terek, stb.), hanem azért is, mert organikus utat teremtenek az Employer Branding-nek. Várhatóan szóban kerülnek a nyári csapatépítők, a közös fagyizások, a home-office helyetti „Balaton-officeok” és társaik is, amelyek mind döntő szereppel bíró információk azoknak, akik a munkahelyváltást fontolgatják.

Az általánosítástoktól eltérve az mondható, hogy a nyitott pozíciók és az álláskeresők száma erősen függ az iparágtól és az aktuális helyzettől, és sokkal kevésbé az évszakoktól. A munkavállalóknak vélhetően akkor váltanak munkahelyet, amikor a legideálisabbnak és szükségszerűbbnek érzik azt az életükben, legyen az nyáron vagy télen. Ezért a munkaadónak úgy kell sakkoznia a nyitott pozícióikkal, hogy azok akkor is elérhetőek legyenek, ha nyáron jön el a fordulópont az állást keresők életében.


 

Előzzétek meg a versenytársaitokat és találjátok meg a hozzátok illő munkatársat még a nyáron. A részletekért látogassatok el a DreamJo.bs munkáltatói oldalára.


 

Források: 1, 2, 3, 4

More articles

Related jobs
Kapcsolódó cégek