back to the blog
Dreamjo.bs
5 minute(s)
July 02
Employer Branding

Hol a hiba az Employer Branding gépezetében?

Az Employer Branding nem több, mint a magasztos tartalomgyártás generátora és izzasztó KPI-ok sora? A munkáltatói márkaépítés valójában ennél sokkal többről szól. Cikkünkben olvasható, hogy miről.

Évről évre változnak a trendek a munkaerőpiacon, megüresedett állások azonban mindig voltak és lesznek, abban viszont a pozíciók is különböznek, hogy hogyan töltik be őket. Sokan úgy gondolnak az Employer Brandingre, mint egy Jolly Jokerre, ami a léket kapott toborzási folyamatot igyekszik menteni a szervezeten belül. Mégis még egy gondosan felépített munkáltatói márka mellett is megeshet, hogy széttárt karokkal csodálkozunk, hogy vajon miért nem dőlnek be az ajtón a jelentkezők, mikor nyílik egy új pozíció.

Az Employer Branding tulajdonképpen a munkáltató hírnevét jelenti a munkavállalók körében. Onnan tudhatjuk, hogy a munkáltatói márkánk kiforrta magát, hogy olyan embereknek is van képe arról, hogy milyen nálunk egy munkavállaló élete, akik még sosem dolgoztak nálunk. Ez a kép persze organikusan is kialakulhat másokban, de ha szeretnénk, hogy a valóság és egyben egy pozitív benyomás éljen az emberek fejében, akkor tennünk is kell érte.

Ha munkáltatói márkát építünk, akkor vitathatatlanul a social media lesz a platformunk. A legnagyobb influencereink pedig maguk a munkavállalók. Ezáltal minden az Employer Branding hatáskörébe esik, ami a munkavállaló életét érinti, beleértve miden apró-cseprőbbnek tűnő dolgát, esetenként akár még azt is, hogy hogyan issza a kávéját. Mindez nem korlátozódik a munkavégzés színterére, hiszen a munkánk időnk legnagyobb részét teszi ki, ezért a fennmaradó, kevesebb szabadidőnkre is hatással van. A gyakorlatban azonban ez a mindent átfogó hatás elmarad, helyette száraz, izzasztó KPI-ok vannak a hónapok, negyedévek, félévek és évek végén. 

Mindig gondolkodjunk a munkavállaló fejével, ha egy stabil és ütős Employer Branding felépítésére törekszünk. A 2010-es évek elején a csocsó asztal és az ingyen kávé még „eladta” az üres pozíciót, pár évvel később pedig tombolt a home-office, amire ma már sokan csak legyintenek: „Ki akar egész nap pizsamában otthon ülni?”. Napjainkban a kényelemnél vagy a szórakozásnál sokkal fontosabb az értelemteljes munka. Az emberek a munkahelyen hasznosnak szeretnék érezni magukat, kikapcsolódni máshol, máskor, máshogyan szeretnének.

Fontos észben tartani, hogy az Employer Branding nem szándékozik helyettesíteni a toborzási folyamatok egyikét sem, csupán kiegészíti azokat, és mint egy háttérből munkálkodó, támogató biztos forrás van jelen a szervezet életében. Az Employer Branding mellett továbbra is szükség lehet arra, hogy végighívjuk a telefonkönyvet, ha új csapattagra van szükség, de ha áll mögöttünk egy erős munkáltatói márka, akkor az megkülönböztethet minket a versenytársaktól. 

Sok hazai, főleg kis cégnél nincs lehetőség önálló Employer Branding divízióra, ezért általában a Recruitment vagy a Talent Management (vagy ki tudja hol) asztalánál landol a munkáltatói márkaépítés, mint plusz feladat. Külön szakember hiányában azonban a legszerencsésebb az lenne, ha a HR és a Marketing egymás kezét fogva alkotná meg a vállalat Employer Branding stratégiáját.

Mert hogy az Employer Branding egy stratégiát kell hogy jelentsen. Azaz nem egy aktuális álláshirdetést, ami a jól megfényelt babzsákos fotelre épül, se nem egy szlogent, ami mindenki fülébe mászik ha kell, hanem egy alaposan átgondolt, kutatások útján megtervezett értéket, ami ugyanazt a mély jelentést hordozza magával legyen szó egy állásinterjúról, egy csapatépítőről, egy éves értékelésről vagy akár egy sima munkanapról.

Nyitottnak, alkalmazkodónak és tájékozottnak kell lennünk a munka világát illetően, ha azt szeretnénk, hogy a munkáltatói márkánk tartós legyen. A következő kérdéseket érdemes időnként feltennünk magunknak:

Miért dolgozunk?

Korábban azért dolgoztunk, hogy legyen pénzünk, amin olyan dolgokat vehetünk magunknak, amik boldoggá tesznek minket, ezzel ellentétben ma már a munka folyamatától is egyfajta boldogságot várunk. Ezáltal a stressz már egyáltalán nem fér meg a munkával egy lapon. Sokkal tudatosabbak vagyunk (bár még mindig nem eléggé) a mentális egészségünket illetően, még a munkavégzés kapcsán is, és bár nem szűnt meg teljesen az a munkavállalói attitűd, miszerint a munka egy pénzforrást jelent, mostanra már jól tudjuk, hogy ez a hozzáállás a kiégés meleg ágya lehet.

Hogyan dolgozunk?

Hódít a rugalmas munkaidő és a távmunka, ami a munkaadóktól gyors alkalmazkodást igényel, mielőtt még kitörne a káosz. A munkáltató fenyegetve is érezheti magát, hiszen a munkavállaló nagyfokú szabadsága megbolygathatja a klasszikus szervezeti hierarchiát - aminek mellesleg épp itt van az ideje. Ettől függetlenül is érdemes energiát áldozni a rugalmasság és/ vagy távmunka kialakítására, és nem csak az Employer Branding miatt, sokkal inkább amiatt, hogy szélesebb körben érhessünk el munkavállalókat, és ne korlátozza az emberi erőforrásainkat például a lokáció, a családi helyzet vagy a továbbtanulás. A szervezeten belüli kommunikációnak, az információáramlásnak és a digitális eszközöknek természetesen párhuzamosan kell fejlődniük, hogy gördülékeny maradhasson a munkavégzés.

Kinek dolgozunk?

Ma legszívesebben küldetéstudatos termékeken dolgozunk. A világos, jól érthető célok, az erős brand és az inspiráló közösség hármasa mögé valószínű mindannyian szívesen felsorakozunk. A jelen állás szerint egyre válogatósabbak az álláskeresők, és ha meg is alkusznak egy a világot éppen meg nem váltó szervezetnél, kizárt, hogy jó hírét terjesszék a munkahelyüknek. Akkor viszont a hajunkra kenhetjük az Employer Brandinget. 

Az Employer Branding nem csak a multinacionális vállalatok kiváltsága, mindenféle fajta és méretű formációban ugyanolyan gondosan lehet és kell is vele bánni, mint a szervezet saját márkájával. Ha nincs elég eszköz a kezünkben, akár egészen egyszerűen is elkezdhetjük körülhatárolni a munkáltatói márkánkat, például úgy, hogy elkezdünk beszégetni a kollégákkal és elkezdjük más szemmel is megfigyelni a munkanapokat. Megnézzük hol csoportosulnak az emberek, mikor jó a hangulat, miben vesznek részt szívesen és így tovább, mert az Employer Brandinget minden egyes munkavállaló - pozíciótól függetlenül - közösen alkotja.


 

Források: 1 , 2

Képrforrás: freepik.com

More articles

Related jobs
Kapcsolódó cégek

Still looking for your dream job?

Subscribe to our newsletter and stay up to date with the latest news and offers!

Please provide your email address!