Recruitment és digitalizáció - avagy a jó, a rossz és a csúf kicsit másképp

Recruitment és digitalizáció - avagy a jó, a rossz és a csúf kicsit másképp
Bártfai Krisztián 2022.07.21 Szerethető Munkahelyek

Mit gondol egy technophile és korai adaptáló HR-es a HR jövőjéről egy egyre jobban digitalizálódó és automatizálódó világban? Lássuk!

Ahhoz túl fiatal vagyok, hogy az internet és a közösségi média mentes HR-ről legyen munkatapasztalatom. 2016-ban kezdtem dolgozni, ekkor már rendelkezésre álltak ezek az eszközök a jelentkezők felkutatásához. Gyakornokként hosszú órákat töltöttem önéletrajz adatbázisok böngészéssel és a megfelelő jelöltek hátterének ellenőrzésével a közösségi médiában. Így véleményem szerint a fenti kérdést érintően az éremnek három oldala van.

A jó oldal

Az információ korában élünk, ami azzal jár, hogy ma egy jelöltről többet tudunk meg az előzetes felmérés során, mint bármikor ezelőtt. Ehhez rendelkezésre áll az önéletrajza, a LinkedIn fiókja, a Facebook, az Instagram, a Twitter, a Github, a Tiktok fiókjai - és még sorolhatnám a végtelenségig. Ma önként osztjuk meg az életünket a világgal, egészen a legapróbb részletekig. Igaz, egy kreált valóságot láthat belőlünk mindenki, hiszen általában csak a jót és a menőt mutatjuk meg magunkból.

A mai kor másik nagy előnye a rugalmasság. Egy jelölttel ma bárhol, bármikor le tudunk szervezni egy online interjút. Nem köt minket sem az iroda helye, sem az idő. És ez hatalmas könnyebbség nemcsak a szakmának, de az interjúalanyoknak is.

HR-esként sokkal jobban meg tudjuk mutatni mi is magunkat a munkakeresők felé, hiszen nekünk is ugyanannyi platform áll rendelkezésünkre, mint nekik. Így üres pozícióinkat akár a Facebookon, Tiktokon is eljuttathatjuk hozzájuk. Persze, ez azzal jár, hogy ők is könnyebben találnak információt rólunk ugyanezeken a csatornákon. 

A rossz oldal

Az előbb már említett kreált valóság erős torzító hatása mindenképpen hátrány, hiszen a LinkedIn profilja alapján minden munkavállaló precíz, pontos és proaktív. Még akkor is, ha ez a lehető legtávolabb áll a valóságtól.

De másképp is torzít a social media. Vegyünk egy kiváló szakembert, aki mindenben megfelelő jelölt lenne az önéletrajza és az első interjú alapján egy adott pozícióra. Ám egy kicsit alaposabb kutatás után előkerülnek róla olyan képek a közösségi médiából, amik még az egyetemen, közel egy évtizede készültek illuminált állapotban. A képek miatt pedig a vezetőség nemet mond a jelöltre, mondván, rontaná a cég imázsát. Vajon valóban így van? Pár egyetemi bulin készült kép és a többéves kiváló szakmai múlt közé egyenlőség jel tehető egy amúgy a cég kultúrába tökéletesen illő személy esetén?

Egy online interjú valóban nagy rugalmasságot biztosít. Ám nem tudja megadni a személyes találkozás minden aspektusát. Ez persze egy remote pozíció esetén teljesen rendben van. De egy személyes jelenlétet követelő pozíciónál szóba jöhetnek olyan tényezők, amit egy videóhívás nem pótolhat. Vegyünk példaként egy recepciós pozíciót. Olyan emberre van szükség, aki bizalmat, magabiztosságot és barátságosságot, megközelíthetőséget sugárzik. Ezt egy online interjún nehéz meg- és átérezni. 

Való igaz, hogy sok csatornán ott vagyunk cégként is. De ez tényleg jó? Ha egy pozíciót több állásportálnál is meghirdetünk, netán egy állásközvetítő vagy fejvadászcég segítségét is kérjük, máris három-négy különböző helyen jelenik meg a hirdetésünk. Ez a sok ismétlődés pedig negatív reakciót, bizalmatlanságot válthat ki az álláskeresőből. És akkor még nem számoltunk a digitális zaj kérdésével sem. Hiszen nemcsak mi hirdetünk, hanem a versenytársaink is, így pedig könnyen elveszthet a mi keresésünk a sok hasonló hirdetés között is. 

A csúf oldal

Ahogy a sportokban és más szegmensekben is egyre nagyobb szerepet kap az adatalapú szemlélet, úgy ugyanez várható a HR területén is. De mi lesz, ha az embereket biometrikus és egyéb számszerűsíthető adathalmazokká degradáljuk? Ezek alapján fogunk nekik munkát ajánlani?

Ismerős lehet ez a jövőkép Madách Az ember tragédiájának Falanszter színéből, ahol mindenki egyenlőképp részesül a munkából. Vagyis az olyan tehetségek, mint Platón és Michelangelo, elnyomottan élik életüket, kreatívitásukat pedig nem bonthatják ki. Michelangeló például egész életében gyárt majd, egyiket a másik után. Így bár a „testvériség” és az „egyenlőség” megvalósul ebben a világban, mégis üres és boldogtalan marad. Reméljük, a mi világunk nem ilyen lesz. De ez rajtunk múlik!

Kapcsolódó cégek
gold
4 állás
Nagyvállalat (> 250)

Trax

Szerethető Munkahelyek Díj 2022 Támogató
gold
3 állás
Nagyvállalat (> 250)

foodpanda

Szerethető Munkahelyek Díj 2022 Támogató
gold
1 állás
Nagyvállalat (> 250)

_VOIS

Szerethető Munkahelyek Díj 2022 Támogató
3 állás
Nagyvállalat (> 250)

BioTechUSA

Szerethető Munkahelyek Díj 2022 Támogató
Középvállalat (< 250)

Alcoa

Szerethető Munkahelyek Díj 2022 Támogató
Nagyvállalat (> 250)

Yettel

Szerethető Munkahelyek Díj 2022 Támogató
Örülünk, hogy szívesen dolgoznál itt!

Jelöld be pár kattintással a profilodon, hogy milyen területen és milyen szinten dolgoznál!

Állást hirdetnél?

Szeretnétek Ti is ilyen menő cégprofilokkal és álláshirdetésekkel megjelenni a DreamJo.bs oldalán?

Mutasd meg miért jó Nálatok dolgozni, majd találd meg velünk könnyen és gyorsan a hozzád legjobban illő kollégákat!

Állást keresel?

A DreamJo.bs más, mint a többi állásportál. Mi segítünk, hogy valóban olyan helyen találj munkát, amit bírni fogsz!

Még keresed az álomállásod? Segítünk megtalálni! Iratkozz fel hírlevelünkre: