A Netis Informatikai Zrt. egyedi szoftverfejlesztésre, termékfejlesztésre, valamint informatikai infrastruktúra-szolgáltatásokra szakosodott, közepes/nagy állami és magánszervezetek számára. Főleg az egészségügyi informatikában és a K+F szektorban aktívak. Éva - a cég Nemzetközi üzletfejlesztési vezetője - mesélt a munkájáról a Zrt-nél.
Milyen feladaton dolgozol jelenleg?
Amellett, hogy leginkább az ALSAD alkalmazás továbbfejlesztésén és külföldi piacra vitelén dolgozom sokat, lassan előtérbe kerül legújabb fejlesztésünk is, amelyet lassan bemutathatunk a szakmának. Ez is egészségügyi tárgyú, az idősödéssel sokszor együtt járó kognitív változások diagnosztikájában tud majd újat hozni. Mielőtt piacra vinnénk, számos belső feladat vár ránk, amely során a kiemelt célcsoportok igényeihez igazítjuk az alkalmazást.
Hogyan dolgozol (módszer, technika, helyszín, körülmény, csapatban vagy egyénileg)?
Most nyáron sokat dolgozom otthonról, de amikor nem a külföldi partnerekkel való munka, hanem a belső csapattagokkal való együttműködés kerül előtérbe, akkor az irodában ülünk össze, így hatékonyabbak az egyeztetések. Főleg a cég vezérigazgatójával, vezető fejlesztőjével, rendszermérnökével és webdesignerével van sok közös munkánk.
Mit csinálsz egy munkanapod során?
Rengeteget tárgyalok és egyeztetek, közvetítek külső partnereink, mentoraink, leendő ügyfeleink és a technikai csapat közt. Szakmai dokumentációkat is készítek, illetve a változó szabályozási és technikai környezet is ad számos feladatot. Önképzésre is van lehetőségem, most, hogy előretörtek az online események, ezeket sokkal könnyebb elérni, mint korábban.
Hogyan kerültél a jelenlegi pozíciódba?
Régi ismeretség fűz a cég alapítójához, egy-két évvel a cég indulása után ültünk le beszélgetni, hogy talán a nemzetközi piacon is volna keresnivalónk. Amikor lett szabad kapacitásom, elhatároztuk, tényleg nekivágunk. Azóta volt nemzetközi K+F projektünk, nemzetközi kivitelezési projektünk és startup sikerünk is már.
Milyen volt beilleszkedni a csapatba?
Látszólag könnyű – hiszen minden adminisztratív folyamat, munkafolyamat nagyon olajozott volt, a cég működését is hamar átláttam – de azt hiszem, teljes mértékben akkor ismertek el, amikor az első eredmények megszülettek, illetve tapasztalták a többiek is, hogyan tudunk együtt hatékonyak lenni.
Mennyire látsz bele a cég működésébe (transzparencia)?
Fontos, hogy átlássuk, saját munkánk hogyan illeszkedik a többiek tevékenységéhez. A stratégiai döntések előkészítésében is van szerepem, bár a végső szót természetesen nem én mondom ki.
Honnan érkeznek az ötletek?
Időről-időre tartunk kisebb csoportokban afféle ötletelő szeánszokat egy-egy aktuális téma kapcsán, ahol a felmerült gondolatokat, elképzeléseket megvitatjuk, kiértékeljük. Persze nagyobb, stratégiai elképzelések főleg az alapítótól érkeznek, de olyan is előfordult, hogy egy kollégánk elképzelése öltött testet egy egyedi szoftverben.
Mit szeretsz legjobban a munkádban?
Kis cég vagyunk, tehát Minden Rajtunk Múlik – mi alakítjuk a körülményeinket, a terveinket, saját elképzeléseink legalább annyira fontosak, mint a beérkező piaci-vagy ügyféligények. Egy biztos, itt senki sem csak egy csavar a gépezetben. Saját a termék, az ötlet, a kivitelezés, miközben egy nagyon gyorsan fejlődő területen dolgozunk.
Hogyan követed/vezeted a feladataidat?
A feladatlistám fő területe a naptáram, de egy-egy húzósabb időszakra külön részletes terv is készül. Ha igazán jó példát akarnék bemutatni, nem magamat, hanem projektvezető senior kollégám, vagy pénzügyi és minőségbiztosítási kollégánőnk módszerességét, alaposságát vagy épp a technikai projekt-ütemezési módszereit említeném. Tőlük van mit tanulni ebben.
Mi volt a leghasznosabb szakmádba vágó könyv, és mit olvasol most?
Aaron Shapiro “Felhasználók, nem vevők” és Charles Duhigg "Okosabban, gyorsabban, jobban" című könyve meglehetősen inspiráló volt, de még a diplomaszerzés idején olvastam Edward T.Hall Rejtett dimenziók című könyvét, amely a kevésbé nyilvánvaló kulturális különbségek fontosságára világított rá. Őszintén szólva most nyáron nem épp szakmai könyveket olvasok, de talán mégsem tanulság nélküli például Richter Gedeon élettörténete, amibe most kezdtem bele.
Mi a legnagyobb tanulság, amit a jelen munkahelyeden tanultál?
A kommunikáció és a szakmai hitelesség fontossága. Valamint az, hogy kis, kelet-európai cégként is lehet akár a legújabb technológiákkal dolgozva színvonalas szolgáltatást nyújtani.
Miért jelentkezzen hozzátok valaki?
Jóval nagyobb önállósága (és persze nagyobb felelőssége) lesz a termékfejlesztés és piacra vitel során, de a sikerben is személyes, látható része lesz. Rendkívül sokféle ismeretre tehet szert, és attól, hogy nem hatalmas a cég, még sokféle emberrel dolgozhat egy rendkívül gyorsan fejlődő „hot” szakmai területen – a digitális egészségügy az elmúlt egy-két év talán legdinamikusabban fejlődő informatikai szakterülete, amely kiemelt fontosságúvá vált milliók életében.
Szerinted miért jobb itt dolgozni, mint máshol?
Valóban nem egy számsor vagyunk egy óriási Excel-táblában, és szerintem a legtöbb munkánknál azonnal látszik az eredmény is – nemcsak árbevétel, hanem másoknak hasznos szolgáltatások, szoftverek formájában. Ez sokaknak fontosabb lehet a babzsáknál vagy egy közös sörözésnél, bár utóbbit mi sem vetjük meg.
Milyen változásokat hozott magával a rendkívüli helyzet a munkavégzésed kapcsán?
Én rengeteget utaztam korábban, most pedig megtapasztaltam, hogy az otthoni karosszékből vagy az irodai virtuális környezetből is lehet eredményeket elérni nemzetközi piacon is. Meg kellett tanulnom több zavaró körülmény ellenére is feszesebben kontrollálni az időmet, erőforrásaimat és nem elveszíteni a személyes kapcsolatot sem a kollégákkal.
Van valami, amit megtartotok majd a "karanténos" munkavégzésből a továbbiakban is?
Sokat fejlődött az amúgy se rossz virtuális csoportmunka-kultúránk, a belső adatelemzéseink. Megtanultunk kamerák előtt meggyőzően szerepelni, virtuális eseményeket rendezni vagy azokon eredményesen szerepelni, vagy akár egy videó-üzenetben átadni a mondanivalónkat. Ezekre továbbra is szükség lesz.
Mire vagy a legbüszkébb az elmúlt nehéz időszakból?
A kategóriagyőztesség egy brit startupversenyen, ahol számos országból több, mint hatszáz céggel versenyeztünk, valamint Dóri, legújabb kollégánk beilleszkedése – ő ráadásul egy másik iparágból váltott át hozzánk, és szerintem ő is, mi is jól jártunk ezzel.