close
Back to the blog
Dreamjo.bs
November 07
Employer Branding

A munkáltatói márkastratégiánk kialakítása 7 lépésben és 2 munkanap alatt

Nem elég a vállalat zászlójára írni, hogy “az ember a cég legfontosabb értéke”, ezt be is kell tudni bizonyítani nap mint nap.

Soha nem volt még ennyire fontos a már bent lévő munkatársaink megtartása és a most belépő munkatársaink megtalálása mint ma. Az üzleti erőnk és sikerünk kulcsa a csapatunkban van. Ma azok a szervezetek vannak lépéselőnyben, amiknek legfontosabb értéke a munkavállalója. Nem elég azonban a vállalat zászlójára írni, hogy “az ember a cég legfontosabb értéke”, ezt be is kell tudni bizonyítani nap mint nap.

A megfelelő munkatársak megtalálása, bevonzása és megtartása kulcsfontosságú szervezeti képességgé vált — egyre több cég a toborzás és a munkaerő-megtartás területén is egyfajta befektetőként lép fel. Így a rövid távú, sok marketingre allokált zsetont felemésztő és túlhype-olt, egyszeri ötletelést elbíró munkaerő-toborzási kampányok helyett a hosszú távú, jól átgondolt, üzleti számokban is megalapozott, plusz mérföld meglépéssel és némi verejtékkel járó- mert igen, ki kell izzadni magunkból, minket is megizzasztott — munkáltatói márkaépítésre vált.

A vállalatok akkor tudnak versenyelőnyben maradni, ha közép- és hosszú távú megközelítést alkalmaznak a munkáltató branding-ükben és erre is befektetőként tekintenek, tudatosan fejlesztik azt és fektetik bele az erőforrások és a büdzsé egy részét. Majd pedig folyamatosan mérnek, korrigálnak, újraterveznek és finomhangolnak. Majd újra mérnek.

Íme néhány konkrét lépés és tipp, amely segít a saját munkáltatói márkázási stratégiánk kialakításában, fejlesztésében— feltételezve, hogy nem állnak rendelkezésünkre hetek és hónapok, mert olyankor azon kaphatjuk magunkat, hogy elszaladt az év és még fel sem töltöttük az új munkatársakra előtervezett célszám kereteket:

  1. Üzleti igények feltérképezéseA hosszú távú üzleti célok nem teljes körű megismerése esetén a munkáltató márkázási tevékenységei totálisan félre tudnak siklani. Meg kell ezért ismernünk, hogy milyen típusú kompetenciákra van szüksége a szervezetünknek, hogy az üzleti terv meg tudjon valósulni.
  2. Kick-off megbeszélés. Összehívjük a CEO-t, társalapító vagy menedzsment tagokat, HR-, marketing-, és kommunikációs vezetőt, valamint a projekt gazdáját. Amikor beazonosítjuk a talent szegmenseket az üzleti igények és a kritikuskompetenciák alapján, perszonákat rajzolunk fel, és a megtalálásukhoz szükséges KPI-okat és az időtávot rögzítjük. Érdemes olyan kérdéseket is feltennünk magunknak, hogy mennyi erőforrást kell a szervezetnek az új tehetségek bevonzására dedikálni, szemben a jelenlegi munkatársak megtartásával és fejlesztésével? Ezért érdemes egy elsődleges és másodlagos, külső és belső célcsoportot is körvonalazni.
  3. Audit. A rendelkezésünkre álló cégen belüli és cégen kívüli kvalitatív és kvantitatív kutatásokat a témában átvilágítjuk, hogy a célcsoportjainkat minél jobban megértsük. Az ő megismerésükben az kell, hogy motiváljon bennünket, hogy kiderítsük, mit találnak jelenleg vonzónak (belső célcsoport) és mit találhatnak bennünk vonzónak (külső célcsoportok). Munkaadóként ismerniük kell a célcsoportok jelenlegi felfogását és összérzését a szervezetről. Minél több időt szánunk a célcsoportok és benne a különböző perszonák megértésére, annál hatékonyabb és eredményesebb kommunikációt tudunk számukra előkészíteni.
  4. Stratégia, üzenetépítés. Meghatározzuk a munkáltatói előnyöket és kidolgozzuk a különböző üzeneteket a különböző talent szegmensek felé.

Mi az, ami miatt a kollégáink nálunk dolgoznak?

Fejlesztő: az alkalmazott technológiák, a piac izgalma
Gyakornok: mentoráció, fejlődési lehetőség
Milleniál: világmegváltás, beleszólás, bevonás a projekt vagy cég ügyeibe
Kismama: munka-magánélet egyensúly, flexibilitás

5. Optimalizáljuk az EVP-nket, azaz a munkáltatói márkaígéretünket. Ez magában foglalja mindazokat a vonzó, hiteles, fenntartható attribútumokat és kommunikációs fordulatokat, amelyek differenciálnak bennünket versenytársainktól. Kinek és miért éri meg nálunk dolgozni? Kérdezzük meg magunktól és a dolgozóinktól. Higgyük el, hogy nem kell nekünk mindent tudnunk és kitalálnunk, ők is segíteni fognak ebben. Kérdezzük meg tőlük, hogy mit szeretnek a céges kultúrában, a lehetőségekben, az elismerési, díjazási szokásokban. Mi pedig kérdezzük meg magunkat, hogy mindezekért cserébe milyen képességeket, tapasztalatokat, és attitűdöt, valamint mennyi időt várunk.

6. Végrehajtjuk a kommunikációs-mixünket. Kialakítjuk az kommunikációs és ahhoz kapcsolóló tevékenységeket tartalmazó akcióterv-naplónkat, beizzítjuk a külső és belső kommunikációs csatornáinkat és az eszközrendszerünket előkészítjük. A kommunikációs eszközeinknek a meglévő és leendő munkatársaink döntéshozatali folyamatában kell tudniuk segíteni, annak alapján, hogy éppen milyen fázisban vannak velünk. Ezek azok az információk, amik a munkavállalói tudatosságra, megfontolásra, további elköteleződésre vagy a vágy kialakulására és a kíváncsiság fokozására segítenek rá.

7. Elkezdjük a mérést és a nyomon követést. A KPI-ok és a célkitűzések segítenek korrigálni és optimalizálni, miközben állandóan a szemünk előtt lebeg az, hogy mindezeket a vállalat üzleti igényeinek kielégítésére alkottuk meg — mert emberi sikerek nélkül nincs üzleti siker sem, csakúgy, ahogy emberi fejlődés nélkül nincs üzleti fejlődés, sem.

More articles

Related jobs