close
Back to the blog
Kacskovics Attila
3 minute(s)
April 29
For employers

Gondold újra a home office-t 3 design thinking módszer segítségével

A Design Thinking módszertana lehetővé teszi, hogy bárki tervezőjévé váljon saját világának. Legyél te a home office-od és az online munkatered alakítója. Cikkünk ebben nyújt segítséget..

Ha a munkánk a digitális piachoz köt minket, akkor a pandémia miatt kialakult helyzet és munkakörnyezet korántsem olyan szokatlan, mint azoknak, akik a napjaikat eddig főként irodákban töltötték. Azonban a legtöbbünknek hiányzik a mindennapi társas érintkezés, a kollaboráció és a csapatmunka - főleg, ha a munkánk nagy mennyiségű kreativitást igényel. A COVID-19 átírta a játékszabályokat, de épp ezért mi is írhatunk újakat: íme három módszer, amivel produktívabbá tehetjük a virtuális csapatmunkát.

1. Online meeting túlélő szett

Minden meetingnek megvan a saját rituáléja: eszközök, amik szinte díszletként építik fel a kontextust, amiben közösen eltöltjük a megbeszélésre szánt időt: whiteboard, tárgyalóasztal, filcek, jegyzetfüzetek, etc. Ám ugyanez a rituálé a jelenlegi formában nehezen kivitelezhető: megváltozik a díszlet, de a munkának ugyanolyan hatékonynak kell maradnia. A megoldás erre, ha olyan túlélő szettet készítünk, ami tartalmazza azokat az eszközöket, amik virtuálisan is mindenki számára megteremtik a meeting kontextusát: ez lehet egy konkrét doboz, amibe belepakoljuk a közös munkához szükséges dolgokat: filceket, jegyzetfüzetet, céges bögrét, mini whiteboard-ot, workshop kártyákat és pl. “hálózsákot” a telefonoknak, hogy mínusz egy dolog vonja el a figyelmet a meeting alatt.


Nincs home office a munkahelyeden? Nézz szét a DreamJo.bs álláshirdetései között, ahol a home office vagy a távmunka badge használatával gyorsan és egyszerűen listázhatod azokat az állásokat, amik otthoni munkavégzést kínálnak.


2.  Tervezzünk rituálékat az eszközökhöz

A digitális transzformáció óta, rengeteg eszköz áll rendelkezésre az online kollaborációhoz. Ám egy eszköz önmagában csak arra jó, hogy használjuk, de helyettünk nem lesz se kreatív, se produktív, s a szabad képzettársítások révén egy-egy tool-t hamar azonosítani tudunk akár a munkaundorral is. Épp ezért célszerű előre megtervezni egy-egy eszköz használatának kontextusát: például, ha a közös munka nagy részét videochat programokon töltjük el, akkor kapcsoljunk a videochat programhoz olyan pozitív élményű programokat is, mint pl. a reggeli közös kávézás vagy jóga, de egy 20 másodperces közös helyben futás kreatív bemelegítésként is tökéletes lehet erre a célra. Ugyanilyen rituálé lehet pl. egy google docs-ban lejátszott szólánc játék, vagy ha az arcunk élő közvetítése helyett live emojikat használunk. Az ilyen és ehhez hasonló kreatív megoldások könnyen feloldhatják az akadályokat a közös munkában, és segít leválasztani minket az “otthon” kontextusáról.


Nézd meg a Design kategória legújabb állásait a DreamJo.bs oldalán!


 

3. Design Research a nappaliban

Ahhoz, hogy fenntartsuk a csapatban és magunkban is a motivációt, hogy felkeljünk reggel és folytassuk a munkát, fontos, hogy a napi rutin mellett megkapjuk ugyanazt a mennyiségű ingert, ami akkor ért bennünket, amikor bejártunk a munkahelyünkre. Az otthon maradás egyúttal felszabadított X mennyiségű időt is azáltal például, hogy megspóroljuk az utazást, ami napi 1-3 órát jelent. Ez pedig 1-3 óra ingerminuszt is jelent, amire célszerű úgy tekinteni, mint “tanulási” időre. Remek alkalom például a csapat számára, hogy megcsillogtassa kreativitását, és egyéni vagy csoportos design kutatást végezzen otthon: például “miként lehet a lakókörnyezetet inspiratív oktatási térré alakítani a bútorok átrendezésével a gyerekek számára”, vagy “hogyan építsünk öko-lábnyom mentes fűszerkertet az ablakpárkányon az otthon talált eszközökből”. A hangsúly nem a tényleges végeredményen, hanem a feladat komplexitásán van. Mivel az így felfedezett logikai kapcsolatokat könnyen át lehet ültetni a mindennapi munka folyamataiba, amivel közösen olyan megoldásokat szülhetünk, melyekre egyébként nem jöttünk volna rá.

A design thinking lényege, hogy úgy tekintsünk a világra, mint egy általunk is könnyen alakítható dologra, aminek révén felfedezhetjük saját magunkban is a “tervezőt”, s ha ez megtörtént, akkor sokkal több problémát leszünk képesek megoldani, mint gondoltuk. Ehhez nem kell mélyre ásni, hiszen minden ember “designer” (mondotta volt Victor Papanek már évtizedekkel ezelőtt is), így ha nyitottak vagyunk rá, akkor a hatékony közös munkát is meg tudjuk tervezni otthonról.


 

A szerző további cikkei:

6 tipp, hogy produktívabb legyen a home office

3 tipp, amivel ösztönözhető kollégáink szakmai kíváncsisága

6 mód, amivel kiirtják belőlünk a kreativitást

6 + 1 kreatív trükk, amivel produktívvá tehetsz bármilyen unalmas meetinget


 

Képrforrás: pexels.com

More articles

Related jobs
Kapcsolódó cégek